Consilierul de lectură nr. 2 (26) 2021
„Continuări” ar putea fi cuvântul de ordine al acestui număr. Interviurile care au încheiat volumul ANPRO 20. Experiențe on-line de multiliterație continuă cu o anchetă în care se sondează percepția din prezent a autorilor asupra „experimentului” început acum un an. „Lecturile paralele”, o continuare a proiectului „Citește cu mine”, au încheiat în decembrie Lecturiada 2020. Despre felul în care au fost continuate proiectele de atunci, mutate în opționale sau în clasă scrie Cristina Anfimov în „Călătorie în «cercuri»: din timpuri biblice la modernitate și înapoi”. Și Sanda Checicheiș” folosește pretextul sub care s-a desfășurat activitățile uneia dintre zilele concursului, „de la un text la altele”, pentru a face „o altfel de călătorie” în cei 10 ani de existență a cercului, Călători în Galaxia lecturii, adunând laolaltă pe foștii membri și pe cei din prezent, ca să depene nu numai amintiri, ci și să călătorească odată cu Răzvan, personajul lui Horia Corcheș din Istoria lui Răzvan, în timpuri mai îndepărtate sau în timpuri mai apropiate, însoțindu-l pe adolescentul Emil, personajul Simonei Antonescu, în drumul de la Blaj la Alba Iulia în 1 Decembrie 2018.
Tot despre continuări, de data aceasta în proiecte internaționale, scriu Simona Stoica în „Ferestrele deschise ale școlii on-line” și Carmen Macovei în „Am dus Lecturiada în Europa”. E vorba de ducerea mai departe a unora dintre ideile vehiculate la Școala solomonarilor de anul trecut. Un mare proiect desfășurat în Republica Moldova în condițiile școlii on-line, cu participarea a peste 500 de profesori și concretizat în peste 3.500 de lecții filmate, nu se poate încheia odată cu simpla lor livrare. Este nevoie de o continuare, de instruirea profesorilor care le folosesc. Despre o astfel de formare scrie Viorica Oleinic în „Lecția televizată, predarea inversată și ghidul de învățare”. Tot așa cum Maria Kovacs, coordonatoarea proiectului Școli cu ScLipici, girat anul trecut de fundația „Noi orizonturi” cu scopul de a oferi prilejuri de dezvoltare a literației copiilor din medii vulnerabile continuă ca program în anul al doilea, dezvoltându-se nu numai pe orizontală și repetând experiența din anul trecut, ci mergând mai departe, oferind celor interesați pe parcursul anului cursuri on-line cu acces liber – unul pe tema evaluării, altul pe tema abordării globale a citit-scrisului − și punându-le totdată la dispoziție o bibliotecă on-line.