STATUTUL
ANPRO – ASOCIAȚIA„ IOANA EM. PETRESCU”A PROFESORILOR DE LIMBA ȘI LITERATURA ROMÂNĂ
CAPITOLUL I -CONSTITUIREA ASOCIAȚIEI
Art.1. Denumirea asociației
Denumirea asociației este : ANPRO – ASOCIAȚIA „IOANA EM. PETRESCU”A PROFESORILOR DE LIMBA ȘI LITERATURA ROMÂNĂ
Art. 2. Forma juridică a asociației
ANPRO – ASOCIAȚIA” IOANA EM. PETRESCU” A PROFESORILOR DE LIMBA ȘI LITERATURA ROMÂNĂ se constituie ca persoană juridică cu scop nepatrimonial, având caracter profesional-științific și care își desfășoară activitatea în conformitate cu legile române și prevederile prezentului statut.
Art.3. Sediul asociației
Sediul asociației este în România , Cluj-Napoca , str.Titu Maiorescu nr.5, jud. Cluj.
Sediul asociației va putea fi schimbat prin hotărârea Consiliului Director al asociației.
Asociația va putea avea filiale în întreaga țară și în străinătate, care vor putea fi înființate pentru îndeplinirea scopului și obiectivelor asociației , prin hotărârea Consiliului Director al asociației.
Art.4. Durata
Asociația se înființează pe durată nedeterminată , de la momentul înregistrării sale în Registrul persoanelor juridice.
Art.5. Scopul asociației
Scopul asociației se circumscrie următoarelor activități : promovarea și susținerea activității didactice în cadrul predării disciplinei Limba și literatura română în școlile din România în vederea ridicării prestației didactice, a formării continue a profesorilor de limba și literatura română, a asigurării unui cadru organizat pentru realizarea unui schimb de experiențăeficient, modern și racordat la cerințele societății românești.
Asociația promovează interese profesionale și este deschisă tuturor profesorilor care predau sau manifestă interes pentru predarea Limbii și literaturii române la toate nivelele de învățământ ( preuniversitar, universitar ) din țară , indiferent de sex , rasă , religie , etnie.
Art.6. Obiectul de activitate
În vederea realizării scopului propus , asociația va desfășura activități privind:
• îmbunătățirea pregătirii profesionale, întărirea convingerii profesorilor de limba și literatura română că aparțin unei profesii respectate, susținerea responsabilității acestora cu privire la predarea unei discipline fundamentale
• oferirea unui cadru organizat de realizare a schimbului de experiență și de idei privind didactica disciplinei , de realizare a pregătirii științifice de specialitate
• susținerea activității de formare continuă în didactica Limbii și literatura română
• colaborarea cu toți partenerii implicați în pregățirea profesională a profesorilor ( universități , case ale corpului didactic, inspectorate școlare, Institutul de Științe ale Educației , Ministerul Educației, biblioteci județene și universitare , edituri.)
• îmbunătățirea comunicării intra și interinstituționale
• organizarea de activități cu caracter profesional : întâlniri , mese rotunde ,simpozioane ,prezentări de carte , pentru informarea la zi cu ultimele cercetări în domeniul didacticii și al specialității
• editarea revistei asociației – PERSPECTIVE – precum și a altor reviste și materiale suport pentru activitatea didactică
• sprijinirea desfășurării de proiecte tematice legate de însușirea Limbii și literaturii române
• evaluarea activităților desfășurate de membrii asociației în scopul îmbunătățirii acesteia
• organizarea și susținerea unui schimb de experiență cu profesori care predau limbi materne în țară și în străinătate
• realizarea schimbului de experiență cu profesorii care predau limba și literatura română în diaspora.
CAPITOLUL II – PATRIMONIUL ASOCIAȚIEI
Art.7. Patrimoniul inițial al asociației este în sumă de 280 lei , fiind constituit în numerar din contribuția membrilor fondatori.
Asociația își va constitui patrimoniul din cotizațiile membrilor asociației , taxe de înscriere , donații din partea unor persoane fizice și juridice din țară și străinătate , sponsorizări interne și internaționale, vânzarea publicațiilor sale precum și din alte surse de venituri.
Contribuțiile , donațiile și legatele aduse în patrimoniul asociației pot consta în bunuri mobile și imobile, corporale sau incorporale. Asociația poate să primească și să administreze, în vederea realizării scopurilor propuse, diverse fonduri și bunuri realizate din testamente , donații , din cumpărarea sau concesionarea oricărei proprietăți imobiliare sau mobiliare, indiferent de valoare , cu excepția celor în privința cărora există restricții impuse de lege .
Asociația poate să dispună de oricare astfel de proprietățiși , de asemenea , să investească capitalul rezultat din acestea pentru oricare din scopurile menționate în statut.
Patrimoniul asociației se completeazăcu veniturile realizate din proprietățile deținute de aceasta, taxe percepute – în condițiile legii -pentru serviciile angajate pe bază contractuală sau de colaborare și reprezentare a terțelor persoane.
Donațiile și legatele pot fi sume de bani, bunuri, drepturi de autor , brevete și invenții, acțiuni, titluri de valoare și alte drepturi de creanță.
Donațiile și legatele vor fi înscrise în Registrul de donații al ANPRO – ASOCIAȚIA „ IOANA EM. PETRESCU “A PROFESORILOR DE LIMBA ȘI LITERATURA ROMÂNĂ.
Donațiile pot fi necondiționate sau condiționate penytu realizarea unui anumit scop , dacă acesta este în concordanță cu scopul și activitățile asociației. Asociația poate refuza orice donații sau legat oferit în termeni inacceptabili sau care contravin prevederilor prezentului statut.
Pentru donațiile condiționate și acceptate în asemenea condiții de către asociație , sau pentru cele cu destinație specificată în actul de donație , donatorul va putea verifica modul în care a fost folosită donația sa , asociația punându-i la dispoziție un raport.
Toate valorile ce vor intra în patrimoniul asociației vor fi destinate exclusivrealizării scopului pentru care a fost înființată această asociație.
CAPITOLUL III – MEMBRII ASOCIAȚIEI. DREPTURI ȘI OBLIGAȚII
Art.8. Membru al asociației poate fi orice persoană fizică , profesor de limba și literatura română , atestat prin diploma de licență , care dorește să participe activ la realizarea obiectului de activitate al asociației și care își exprimă în mod liber voința de a face parte din asociație.
Art.9. Membrii grupului de inițiativă care au alcătuit actul constitutiv al asociației sunt , de drept, membrii fondatori.
Primirea de noi membri se face la cerere , cu acordul Consiliului Director , care va emite , în termen de 3 zile de la înregistrarea cererii , o decizie de admitere sau respingere a solicitantului.
Art.10. Fiecare membru al asociației are următoarele drepturi :
a) să participe sau să fie reprezentat la lucrările Adunării generale a asociației cu drept de vot pentru adoptarea tuturor hotărârilor
b) să aleagă și să fie ales în oricare din organele de conducere , de administrare și control ale asociației în condițiile prezentului statut
c) să participe la manifestările organizate de asociație în țară și în străinătate
d) să primească informațiile de care dispune asociația referitoare la problemele specifice obiectului de activitate
e) să primească asistență și consultanță din partea asociației în vederea pregătirii profesionale proprii
f)să primească publicațiile asociației contra cost sau gratuit și să publice în acestea articole , comunicări , informații
Art.11 Fiecare membru al asociației are următoarele obligații :
a) să promoveze obiectivele asociației și să militeze pentru îndeplinirea scopului acesteia
b) să respecte normele de etică profesională și ținuta morală
c) să participe activ la acțiunile organizate de asociație
d) să militeze pentru creșterea prestigiului asociației și al membrilor acesteia în țară și străinătate prin propria ținută morală și activitate profesională
e) să respecte prevederile prezentului statut și hotărârile Adunării generale a asociației
f) să achite la timp cotizația de membru
Art.12. Calitatea de membru al asociației încetează :
• la cerere :încetarea calității de membru al asociației se face din inițiativa proprie prin notificarea prealabilă de 15 zile înainte de facerea publică a acestei hotărâri , în caz contrar urmând a se suporta daunele materiale și morale aduse asociației
• prin excludere pentru :
– neplata cu rea-credință a cotizației timp de un an
– încălcarea obligațiilor ce-i revin potrivit statutului
Excluderea se hotărăște de Adunarea generală cu o majoritate de 2/3 din voturile valabil exprimate.
Consiliul Director poate hotărî suspendarea calității de membru până la prima Adunare generală. În caz de excludere , membrul asociat exclus nu are dreptulla restituirea aportului adus la patrimoniul asociației.
CAPITOLUL IV – ADMINISTRAREA ȘI REPREZENTAREA ASOCIAȚIEI
Art. 13. Organele de conducere , administrare și control sunt :
• Adunarea generală a membrilor asociației
• Consiliul Director
• Cenzorul/Comisia de cenzori
Art.14. Adunarea generală
14.1. Adunarea generală este organul suprem de conducere al asociației. Adunarea generală este constituită din totalitatea membrilor asociației. Aceștia pot fi reprezentați de câte un delegat pentru fiecare 10 membri.
14.2 .Adunarea generală se convoacă de către președintele Consiliului Directorși se întrunește o dată pe an în sesiune ordinară și ori de câte ori este nevoie în sesiune extraordinară. Data , locul și ordinea de zi se anunță prin corespondență și mijloacele de informare în masă cu o lună înainte de termenul stabilit. Odată cu convocarea se pun la dispoziția membrilor asociației ordinea de zi și documentele supuse dezbaterii .
14.3.Adunarea generală extraordinară poate fi convocată de Consiliul Director, Comisia de cenzori sau de 1/3 din membrii asociației .
14.4.La cererea a 1/3 din totalul membrilor asociației , Consiliul Director este obligat să convoace Adunarea generală extraordinară în termen de cel mult 15 zile de la primirea cererii.
14.5. Adunarea generală este condusă de președintele sau vicepreședintele Consiliului Director, care va fi ajutat de un secretar .
14.6.Adunarea generală este legal constituită cu participarea a 2/3 dintre membrii asociației, personal sau prin delegații aleși. În cazul în care numărul legal nu este întrunit, președintele convoacă o nouă adunare în cel mult 15 zile , anunțând data și locul cu cel puțin 7 zile înainte de data fixată. Adunarea generală astfel convocată este considerată legal constituită cu numărul membrilor și a delegaților prezenți.
14.7. Adunarea generală adoptă hotărâri prin votul majorității simple a membrilor și delegaților prezenți la adunare.
14.8. Fiecare membru are dreptul la un vot, iar fiecare delegat are dreptul la un număr de voturi egal cu numărul membrilor reprezentați. Votul poate fi exprimat și prin corespondență.
14.9. Deciziile privind modificarea statutului asociației trebuie să fie adoptate cu votul a cel puțin 2/3 din numărul total al membrilor asociației , personal sau prin delegat. Schimbarea sediului poate fi hotărâtă de către Consiliul Director.
Adunările Generale sunt ordinare și extraordinare.
Adunarea generală Ordinară se întrunește cel puțin o dată pe an și are drept de controlpermanent asupra Consiliului Director și a Cenzorilor. Adunarea Generală Extraordinară se întrunește ori de câte ori este nevoie , cu respectarea regulilor privind convocarea , menționate mai sus.
Asociatul care , într-o anumită problemă supusă hotărârii Adunării generale , este interesat personal sau prin soțul său , ascendenții sau descendenții săi , rudele în linie colaterală sau afinii săi până la gradul al patrulea inclusiv nu va putea lua parte nici la deliberare și nici la vot. Asociatul care încalcă aceste dispoziții este răspunzător de daunele cauzate asociației dacă fără votul său nu s-ar fi putut obține majoritatea cerută.
Hotărârile luate de Adunarea Generală , în limitele legii , ale actului constitutiv și/sau ale statutului sunt obligatorii chiar și pentru asociații care nu au luat parte la Adunarea Genelară sau au votat împotrivă.
Hotărârile Adunării Generale contrare legii , actului constitutiv sau dispozițiilor cuprinse în statut , pot fi atacate în justiție de către oricare dintre asociații care nu au luat parte la Adunarea generală sau care au votat împotrivă și au cerut să se insereze acest lucru în procesul – verbal de ședință , în tremen de 15 zile de la data când au luat la cunoștință despre hotărâre sau de la data când a avut loc ședința , după caz.
14.10. Adunarea generală a membrilor asociației are următoarele atribuții :
◦ aprobă concepția și strategia de dezvoltare a asociației precum și programul de activitate pentru realizarea scopului și obiectivelor asociației
◦ aprobă bugetul de venituri și cheltuieli și bilanțul contabil
◦ aprobă primirea și excluderea membrilor din asociație
◦ aprobă alegerea și revocarea membrilor Consiliului Director
◦ aprobă alegerea și revocarea cenzorului sau , după caz, a membrilor Comisiei de cenzori
◦ aprobă înființarea de filiale
◦ aprobă modificarea actului constitutiv și a statutului
◦ aprobă dizolvarea și lichidarea asociației , precum și stabilirea destinației bunurilor rămase după lichidare
Art.15. Consiliul Director
15.1. Consiliul Director este organul care asigură conducerea operativă a activității asociației.
15.2. Consiliul Director este ales prin vot de către Adunarea generală a asociației.
15.3 . Consiliul Director este format dintr-un număr de cel puțin 5 ( cinci ) membri plini și 2 ( doi ) membri supleanți , votat de Adunarea generală , corespunzător nevoii de dezvoltare a asociației , având un mandat de 4 ( patru )ani.
Componența acestuia ( CD ) este următoarea :
• președinte
• vicepreședinte
• secretar
• trezorier
• responsabil cu centrul de documentare
• 2 membri supleanți
Președintele asociației este reprezentantul acesteia în relație cu autoritățile ți cu alte instituții sau organismede stat sau private, inclusiv cu terțe persoane , fizice sau juridice. Președintele poate delega aceste atribuții , permanent sau temporar , unor membri ai Consiliului Director.
Consiliul Director își poate elabora un regulament intern de funcționare, aprobat de Adunarea Generală.
Nu poate fi membru al Consiliului Director , iar dacă era, pierde această calitate orice persoană care ocupă o funcție de conducere în cadrul unei instituții publice , dacă asociația respectivă are ca scop sprijinirea activității acelei instituții publice.
15.4. Consiliul Director are următoarele atribuții :
◦ planificarea și conducerea operativă a asociației
◦ aducerea la îndeplinire a hotărârilor Adunării generale
◦ stabilește relații de colaborare cu alte organizații similare din țară și străinătate
◦ prezintă Adunării generale raportul anual al asociației , proiectul de buget
◦ aprobă structura de organizare, nivelele pentru investiții și credite, stabilește nivelul cotizației, prezintă Adunării generale raportul de activitate pe perioada anterioară , executarea bugetului de venituri și cheltuieli, bilanțul contabil , proiectul bugetului de venituri și cheltuieli și proiectul programelor asociației.
◦ întocmirea agendei de lucru a Adunării Generale
◦ încheie acte juridice în numele și pe seama asociației
◦ aprobă organigrama și politica de personal ale asociației , dacă prin statut nu se prevede altfel
◦ îndeplinește orice alte atribuții prevăzute în statut sau stabilite de Adunarea Generală
15.5. Consiliul Director poate angaja specialiști și experți pe bază de contract și poate constitui alte compartimente de lucru cu caracter temporar.
15.6 . Consiliul Director se întâlnește de trei ori pe an sau ori de câte ori este nevoie , fiind convocat de președinte.
15.7. Consiliul Director adoptă hotărâri cu votul majorității membrilor prezenți.
Art.16. Comisia de cenzori
Controlul financiar intern al asociației va fi asigurat de un Cenzor sau , în cazul în care numărul membrilor asociației este mai mare de 100 , controlul va fi asigurat de către Comisia de cenzori.
16.1 . Comisia de cenzori este formată din 3( trei) persoane numite de Adunarea generală pe o perioadă de 4 ( patru ) ani. Membrii Comisiei de cenzori îl aleg pe președintele acesteia.
16.2. Comisia de cenzori funcționează pe baza unui regulament de funcționare aprobat de Adunarea generală.
16.3. Comisia de cenzori verifică gestiunea asociației și prezintă de două ori pe an Consiliului Director și anual Adunării generale rapoarte asupra activității desfășurate , cu constatările și propunerile ce se impun.
16.4. Comisia de cenzori se întrunește trimestrial sau ori de câte ori este nevoie , la cererea președintelui Consiliului Director.
CAPITOLUL V – ACTIVITATEA ECONOMICO – FINANCIARĂ
Art.17 . Exercițiul economico-financiar începe la 1 ianuarie și se încheie la 31 decembrie ale fiecărui an. Primul exercițiu începe la data înregistrării asociației.
Art.18. Activitatea economico-financiară se desfășoară pe baza bugetului de venituri și cheltuieli aprobat de Adunarea generală. Asociația va ține toate evidențele financiar-contabile necesare și conforme cu cerințele legale.
Art.19. Veniturile asociației provin dintaxele de înscriere , cotizațiile membrilor asociației , sponsorizîri , donații , vânzarea publicațiilor proprii și alte contribuții și resurse stabilite de Consiliul Director , pentru realizarea obiectivelor prevăzute în statut.
Art.20. Veniturile asociației se folosesc numai pentru finanțarea activităților aprobate de Adunarea generală și prevăzute în statut.
Art.21.Din veniturile realizate , după acoperirea cheltuielilor , asociația își poate constitui fonduri de investiții , de rezervă și de premiere.
Art.22. Excedentele sau deficitele bugetare se reportează pentru anul următor.
Art.23. Din derularea activității asociația nu realizează profit.
CAPITOLUL VI – DIZOLVAREA ȘI LICHIDAREA ASOCIAȚIEI
Art.24. Dizolvarea asociației poate fi decisă numai prin hotărârea Adunării Generale cu votul personal a 2/3 din numărul total al membrilor , sau prin hotărârea judecătoriei sau a tribunalului , după caz.
Art.25. În cazul dizolvării “ a ANPRO – ASOCIAȚIA „ IOANA EM. PETRESCU” A PROFESORILOR DE LIMBA ȘI LITERATURA ROMÂNĂ , bunurile aflate în patrimoniul acesteia vor fi donate Bibliotecii Județene „ Octavian Goga “Cluj-Napoca.
CAPITOLUL VII – DISPOZIȚII FINALE ȘI TRANZITORII
Art.26 . Orice litigii ale asociației cu persoane fizice sau juridice se soluționează de instanțele judecătorești în condițiile legii , potrivit naturii litigiului , după ce în prealabil s-a încercat o conciliere în cadrul Consiliului Director.
Prevederile prezentului statut se completează cu dispozițiile legale în materie.
Art.27. Prezentul statut a fost adoptat de Adunarea Generală a ANPRO – ASOCIAȚIA „ IOANA EM. PETRESCU” A PROFESORILOR DE LIMBA ȘI LITERATURA ROMÂNĂ întrunită în ședință în data de 28.10.2023.
Persoană acreditată cu redactarea ,
ANICA REVNIC