ANPRO - Asociaţia Profesorilor de Limba şi Literatura Română "Ioana Em. Petrescu"
Asociaţia Profesorilor de Limba şi Literatura Română "Ioana Em. Petrescu"

Despre autor

Articole asemănătoare

4 Comentarii

  1. 1

    Monica Onojescu

    – Cei care au participat la simpozion ştiu că s-a propus pentru 2012 editarea unui nou volum din Lecturiada. De altfel apariţia lui în 2012 era prevăzută încă de anul trecut şi urma să se oprească mai ales asupra experimentării atelierelor. Pentru ca formarea cu atelierele nu a fost dusă pana la capăt si pentru ca s-a considerat ca nu ar fi foarte interesantă doar partea de organizare fără un conţinut, s-a hotărât amânarea temei pentru următorii ani, propunându-se ca temă de cercetare personajul şi reluarea formării online pentru ateliere.

    Pe de altă parte, în 2010 şi 2012 la cele două întâlniri naţionale ale cercurilor au fost prezentate materiale foarte bune care nu au fost valorificate decât în foarte mică măsura. Prin urmare Lecturiada 4 ar putea valorifica proiectele şi portofoliile într-un volum care să semene ca structură cu Lecturiada 2, ca scriitură cu Lecturiada 1, iar ca prezentarea experienţelor cu Lecturiada 3, evitându-se pe cât se poate slăbiciunile lor.
    Adică să fie structurată tematic, să fie o carte sinceră şi bine scrisă, evitându-se limbajul de lemn, experienţele descrise să pună în centru nu numai elementele de formă, ci accentul să cadă pe substanţa discuţiilor din cercuri, să evităm tonul prea festivist şi să mai avem din când în când şi îndoieli. Se poate învăţa şi din insuccese.

    Pentru că nu avem posibilitatea unei întâlniri directe ca în cazul discutării celorlalte Lecturiade vă propun paşii următori:
    1. După ce citiţi mesajul, vă rog să vă gândiţi bine dacă doriţi să participaţi şi să trimiteţi acceptul până cel mai târziu în 20 ianuarie (am fixat această dată pentru că m-am gândit ca s-ar putea să nu deschideţi internetul decât după ce începe şcoala).
    2. Vă invit să participaţi cu întrebări, comentarii, propuneri tot până în 20 ianuarie pe care să le trimiteţi pe grup pe una dintre cele doua adrese: revistacercurilor@yahoo.com sau monojescu@yahoo.com Răspunsurile să fie scrise cu diacritice şi trimise ca document ataşat.
    3. Până în 25 ianuarie, pe baza propunerilor dvs., voi încerca să propun o formă şi un conţinut cu care să fim toţi de acord .
    4. În următoarele două săptămâni ar trebui să vă redactaţi materialele într-o primă formă (mă gândesc că majoritatea sunt făcute, ar trebui doar să le daţi o formă). Vom conveni asupra unui feedback reciproc ca să evităm repetiţiile în ceea ce priveşte conţinutul şi să nu fie prea mari diferenţe de stil.
    5. Ideal ar fi să se apropie de o formă publicabilă la jumătatea lui februarie, pentru că apoi nu mai am timp să mă ocup de editare. Urmează pregătirea revistelor.
    6. Tot ideal ar fi ca volumul să poată fi lansat în perioada aceea cu Săptămâna altfel ca să exploatăm cât putem partea cu impactul şi cu programul de lectură.

  2. 2

    Monica Onojescu

    – Pentru ca vă propuneam un brainstorming, voi începe eu:

    1. Firul roşu al cărţii, după opinia mea, ar trebui să fie o evaluare de etapă care să valideze cercurile după şapte ani. Ideii mari cred că ar trebui să i se subordoneze alte două idei:
    a. proiectul a evaluat de la o alternativă faţă de lectura şcolară la o apropiere faţă de ea, în sensul acesta multe dintre ideile experimentate la cercuri s-au mutat în clasă.
    b. experienţa/rezultatele cercurilor pot fi văzute ca o pledoarie pentru introducerea orelor de lectură cursivă la toate clasele şi la toate profilurile. De asemenea optionalele care au ca obiect lectura si scrierea ar putea sa aibă un loc privilegiat în noua programă, indiferent de profilul şcolii.

    2. In ce priveşte conţinutul, deocamdată mi-au trecut prin cap următoarele:
    a. un scurt istoric al cercului (mulţi au făcut acest lucru în portofoliu)
    b. descrierea unei întâlniri de cerc (aţi putea alege din portofoliu) cu insistenta asupra discuţiilor. Partea aceasta ar trebui să fie esenţială.
    c. cărţi citite în cercuri şi jurnale de lectură (se pot valorifica recenziile cu cartea anului de anul trecut şi jurnalele din anul 2011)
    d. proiecte (organizarea Zilei lecturii, a concursului de scriere din 2011, cărţi, reviste, deschideri ori închideri de cerc). Impactul asupra celorlalţi – elevi, părinţi, comunitate etc.
    e. în ce măsură activităţile din cercuri se pot prelungi în clasă? care sunt urmările?
    f. propuneri pentru o altfel de abordare a lecturii în şcoală
    Bineînţeles că, indiferent de conţinut, nu ar trebui să se piardă din vedere problema evaluării: ce au câştigat copiii frecventând cercurile? Ce aţi câştigat dvs.? ce ar câştiga sistemul dintr-o altfel de abordare a lecturii?

    3. Structura: cred că ar trebui păstrată cea din celelalte volume cu un argument, o postfaţă şi capitole tematice – vă rugăm faceţi propuneri pentru ele. Problema este cea a introducerii lor. Pentru Lecturiada 2 s-a propus la început o introducere de 2-3 pagini care să prezinte aspectele generale, urmată de prezentarea materialelor. Am fost presaţi de timp şi am recurs până la urmă la un fel de „poeme suprarealiste”, de fapt, un fel de colaj alcătuit din cuvintele cheie. Intr-un fel astfel de introduceri se pretau pentru că acolo cuvintele de ordine erau „plăcere” şi „seducţie”. Acum s-a schimbat contextul şi nu putem relua ideea. Mă gândesc totuşi şi de data aceasta la un fel de colaj alcătuit din răspunsuri la nişte interviuri care să orienteze asupra problemelor mari discutate în capitolul respectiv.

    4. Liste de cărţi. Bibliografie. Ar fi ideal dacă am putea face o listă autentică a ce se citeşte în momentul de faţă. La asta desigur se poate adăuga o bibliografie critică, adrese de site-uri, bloguri Multe cercuri deja au şi adrese proprii

    5. Tehnoredactare, formă. Şi aici ar trebui să păstrăm unitatea în ceea ce priveşte formatul, introducerea fotografiilor (important e să fie de bună calitate pentru că ştiţi ce problemă avem de fiecare dată cu ele). Intervenţiile elevilor cred că ar trebui introduse în casete ca la Lecturiada 2. O problemă esenţială ar fi un CD. Este de discutat ce să cuprindă şi cine se ocupă de el.

    6. Autorii. La Lecturiada 2 au scris 35, deci nu ar trebui să existe nici un fel de limită. Cu cât mai mulţi, de la şcoli cu profiluri diferite, din zone diferite, de vârste diferite, din mediul urban şi rural, cu atât mai bine, pentru că ar susţine astfel ideea proiectului. Ca în cazul celorlalte Lecturiade cred că şi de data asta ar trebui să fie o carte gen antologie. Nu trebuie ca toţi să acopere toate capitolele care se vor propune. Eventual se pot propune capitole obligatorii, unele, şi facultative, altele.

    Publicul ţintă. Ar fi ideal ca să se lărgească cât mai mult. Încercaţi să vă gândiţi cum ar trebui să fie scrisă cartea ca să intereseze pe cei care nu vor avea chef sa deschidă niciodată un cerc, dar sunt profesori buni de română sau chiar de alte specialităţi. Nu pierdeţi din vedere învăţătorii , faceţi propagandă printre cei pe care îi cunoaşteţi propunându-le să scrie, mai ales că ei au până în momentul de faţă oră de lectură. De asemenea nu pierdeţi din vedere părinţii care ar trebui să găsească în carte răspunsuri la cum se pot ocupa de lectura copiilor lor. Am fost foarte mândră când am primit mesaje de la scriitori care ne întreabă de unde pot cumpăra „Revista cercurilor…” care le place pentru aerul ei proaspăt.

    Aspectul financiar. Distribuţia. Din moment ce s-a aprobat în adunarea generală editarea cărţii, probabil va fi plătită de asociaţie care ar urma ca să recupereze ulterior banii. Distribuţia urmează să o faceţi dvs. găsind forme cât mai bune. Acelaşi lucru cu privire la mijloacele prin care i se poate face publicitate. Se poate conveni asupra unui număr de exemplare ca drepturi de autor. De asemenea se poate conveni asupra unei cote parte care să vă rămână după ce s-au recuperat banii asociaţiei.

    Avantaje pentru dvs. Depinde din care parte priviţi lucrurile. Poate să fie şi un avantaj simbolic material, pot să fie câteva puncte din cele 15 care se dau pentru astfel de activităţi. Şi chiar dacă sună rău în vremurile acestea, eu totuşi insist pe avantajul de ordin intelectual şi moral şi, bineînţeles, profesional. Cred că până la urmă acestea continuă să fie importante pentru noi.
    Monica Onojescu

  3. 3

    Monica Onojescu

    – Cum vom aduna datele?

    Mijloacele de care dispune asociaţia nu ne permit să facem o evaluare cu operatori pe teren, cu interviuri faţă în faţă. În măsura posibilităţilor, dorim să adunăm şi date de ordin cantitativ (numărul de cercuri, numărul de elevi, tipul de şcoli, vârsta elevilor etc.), dar vom pune accentul pe evaluarea calitativă.
    De altfel, specificul proiectului – cercetare-acţiune – presupune o astfel de evaluare. Vom folosi ca instrumente: chestionarul, interviul, focus grup, autoevaluarea şi studiul de caz. De altfel vă sugerăm să le utilizaţi şi dvs. pentru a aduna date de la elevi.

    Concret, vă vom trimite la intervale de 10 zile patru chestionare/interviuri.
    Primul va avea ca scop o evaluare generală a Proiectului Cercuri de lectură. Scopul acestui prim chestionar este şi de a vă sensibiliza faţă de proiect, convingându-vă – sperăm – să participaţi în continuare la el. intenţia noastră, determinându-vă să participaţi în continuare la evaluarea proiectului.
    Celelalte trei chestionare/interviuri vor conţine întrebări mai ţintite, în funcţie de capitolele/subcapitolele propuse pentru Lecturiada 4. Vă vom solicita ca o parte dintre răspunsuri să le dezvoltaţi ca microstudii narative de didactica lecturii.
    Fiecare va fi completat de o listă în care veţi putea introduce date precise legate de activitatea dvs.

    Cum vom face prelucrarea datelor pentru Lecturiada 4?

    Aşteptăm ca o parte dintre date să fie prelucrate de dvs. (de exemplu autoevaluările/evaluările elevilor).
    Altele (date de ordin cantitativ sau succinte descrieri ale cercurilor, adrese de bloguri, site-uri etc.) vor fi de la început cuprinse in listele ce vor însoţi chestionarele/interviurile.
    Editorul va selecta dintre răspunsurile dvs. cele care îi vor servi punerii în evidenţă a unor situaţii cât mai diverse, în măsură să surprindă – sperăm – complexitatea proiectului.
    Ne-am bucura dacă aţi dori să vă implicaţi în prelucrarea răspunsurilor. De exemplu, Cristina Chiprian a propus şi s-a oferit să facă un indice de strategii de lectură.
    Chiar dacă nu vom putea publica in extenso toate răspunsurile, vă asigurăm că ele vor fi valorificate în „Revista cercurilor…” şi în „Perspective.

    Ataşăm următoarele materiale:
    1. apelul în formă completă
    2. un ppt în care facem o succintă trecere în revistă a dezvoltării proiectului pe parcursul celor opt ani
    3. propunerea pentru structura Lecturiadei 4. Specificăm că, în funcţie de sugestiile dvs., pot interveni modificări.
    4. Chestionarul 1 (evaluarea generală a proiectului)

    Vă rugăm:
    a. să trimiteţi Chestionarul 1 completat până la data de 5 februarie2013 pe adresa monojescu@yahoo.com
    b. să trimiteţi aceste materiale pe grupuri de discuţii care funcţionează la nivelul judeţelor
    c. oricărei persoane despre care ştiţi că se implică sau s-a implicat la un moment dat în proiect. Ma scuz pentru faptul ca inscrisi in mai multe liste unii vor primi acest mesaj de mai multe ori,

    Cu speranţa că veţi răspunde propunerilor noastre de a vă angaja în proiectul Lecturiada 4.

    Monica Onojescu
    Coord. proiectului
    0723152897
    monojescu@yahoo.com

  4. 4

    Monica Onojescu

    Ne adresăm tuturor celor care, într-o formă sau alta, au participat la programul Cercuri de lectură între anii 2004-2013. Adică:
    – au fost autori şi au pilotat punerea în practică a proiectului în perioada 2004-2005
    – coordonează sau au coordonat cercuri de lectură/cluburi/ateliere ori CDŞ-uri care au ca obiect lectura/scrierea
    -au transferat specificul activităţii din cercuri în orele de clasă
    -au organizat, împreună cu elevii lor, acţiuni de promovare a lecturii în şcoli/localităţi/judeţe în date stabilite de comun acord în cadrul proiectului
    -au încurajat membrii cercurilor să participe la Lecturiadele elevilor sau la concursurile de scriere creativă
    -au fost formatori sau au participat la cursurile de formare oferite de ANPRO fie singură, fie în parteneriate cu inspectorate şi CCD-uri
    -au publicat rezultatele cercetării lor în cele trei Lecturiade şi în „Revista cercurilor de lectură” sau au susţinut examene de licenţă pentru masterate având ca obiect activitatea în cercuri
    -au dezvoltat proiecte proprii în care au folosit experienţa cercurilor
    invitându-i să participe la acţiunea de evaluare a Proiectului Cercuri de lectură în calitate de operatori şi autori ai Lecturiadei 4.

    Câteva date despre proiect

    Proiectul de cercetare didactică Cercuri de lectură al cărui scop este stimularea interesului elevilor pentru lectură (în special pentru lectura literară) a intrat într-al noulea an. Iniţiat în 2004 de un grup de 20 de profesori şi pilotat în anul şcolar 2004-2005 în 12 judeţe, a ajuns să fie, în timp, un proiect cu acoperire naţională.

    Proiectul s-a dezvoltat pe următoarele componente:
    -o parte practică, materializată prin înfiinţarea unor cercuri care au funcţionat pe bază de voluntariat ca activităţi extracurriculare

    -acţiuni de amploare la nivel local, judeţean şi naţional cu scopul formării unui curent de opinie în favoarea lecturii printre elevi („gale” ale lecturii, deschideri simultane ale cercurilor, de ex. 16 octombrie, ora 16, activităţi dedicate Zilei lecturii, concursuri de scriere creativă, Lecturiade ale elevilor etc.

    -cursuri de formare, livrate fie numai de către ANPRO, fie în parteneriate cu inspectorate, CCD-uri, Facultatea de Psihologie şi Ştiinţe ale Educaţiei, UBB, Cluj, Institutul Cultural Român, pentru cei care şi-au manifestat interesul pentru proiect

    -cercetare didactică materializată în cele trei Lecturiade, cărţi narative de didactica lecturii, în lucrări de masterat sau doctorate, în sute de articole publicate în „Perspective” si, din 2008, în „Revista cercurilor de lectură”, precum şi în alte zeci de comunicări şi ateliere susţinute în secţiuni aparte în cadrul simpozioanelor anuale ale asociaţiei.

    De ce este necesară o evaluare de etapă a proiectului?

    Următoarele aspecte ne-au determinat să vă supunem atenţiei proiectul editării celui de al patrulea volum al Lecturiadei care ar avea drept scop o evaluare a măsurii în care, după nouă ani, activităţile din cadrul proiectului şi-au atins scopul şi obiectivele iniţiale, cele profilate pe parcurs precum perspectivele de dezvoltare:
    1. Proiectul Cercuri de lectură este prezentat în raportul Teaching Reading in Europe. Contexts, Policies and Practices din 2011 (eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/…/) ca model de bune practici de lectură pentru ţara noastră. Aprecierea ne onorează, însă am dori să-i dăm o justificare, având o bază mai largă, decât informaţiile din prezent care nu ne permit o privire de ansamblu.
    2.Mulţi dintre dvs. au afirmat la simpozionul din decembrie 2012 (Tipuri de cititori elevi) că elevii citesc mai mult decât cu câţiva ani în urmă. Am dori, evident, să ştim cât se datorează proiectului, ce anume citesc, cât de bine citesc şi dacă implicarea lor în organizarea activităţilor de promovare a cărţii a avut un impact asupra lor.
    3.În 2007, la întâlnirea de evaluare a proiectului de la Călăraşi, s-a propus un nou obiectiv de cercetare, şi anume transferarea experienţei de la cercuri în activitatea din clasă (vezi rubrica „Dus-întors” din „Revista cercurilor…”). Din discuţii informale şi din articolele trimise pentru rubrica respectivă se pare că direcţia înspre care s-a îndreptat proiectul a fost justificată. Însă avem nevoie de mai multe informaţii ca să o putem valida.
    4.Ştim că unii dintre dvs. au renunţat la cercuri în forma lor „clasică”, ca activităţi extracurriculare şi le-au propus ca opţionale sau ore de excelenţă. Alţii au organizat activităţile din „Săptămâna altfel” după modelul cercurilor. Sunt, de asemenea situaţii în care aţi propus proiecte proprii. În sfârşit, există şi categoria celor care au renunţat pur şi simplu. Dorim să ştim motivele pentru care aţi procedat aşa şi ce şi cât anume aţi transferat din experienţa de „consilieri” în noile dvs. preocupări.
    5. Aşa cum afirmăm de fiecare dată, Proiectul Cercuri de lectură, a început în 2004, dar are o durată nederminată, obiectivele cercetării didactice, pliindu-se pe contextul şcolar. Începând din anul 2011, Proiectul Cercuri de lectură promovează, paralel cu cercurile, Atelierele de lectură/scriere – forme mai standardizate – care ar putea intra în sistem ca CDŞ-uri sau în activităţile din Şcoala după şcoală. De asemenea îşi propune ca, alături de lectura literară, să urmărească sistematic ameliorarea competenţelor de lectură şi scriere şi a altor categorii de texte pe suporturi variate. Dorim să ştim dacă această nouă direcţie spre care se îndreaptă proiectul are susţinerea dvs.

Lasă un comentariu