Consilierul de lectură nr. 1 (37) 2024
Din motivarea anchetei numărului:„Textul multimodal. Întrebări. Dileme. Soluții”: „Pentru anul 2024 a fost propusă ca temă a „Consilierului de lectură” literația textului multimodal. Tema estejustificată de: a. locul pe care îl ocupă în prezent acest tip de text; b. introducerea textului multimodal atât în programa de limba și literatura română pentru gimnaziu din 2017, cât și în programa de Evaluare Națională; c. Probleme controversate, neclarificate sau lăsate în suspensie în programele de limba și literatura română (de exemplu, în programele de gimnaziu textul multimodal nu e niciodată definit în mod clar); d. în 2021, la prima evaluare națională după noua programă de gimnaziu, după o încercare de a se propune în primele variante de modele un item prin care se evalua receptarea textului multimodal, s-a renunțat,în urma reacției părinților și profesorilor; e. interesul tot mai mare (în timpul pandemiei și care s-a menținut și după) al elevilor și al profesorilor de toate specialitățile pentru textele multimodale; f. lipsa unor surse de informație serioase
în didactica românească referitoare la abordarea multimodalului. În acest sens e meritoriu efortul revistei „Perspective”/nr.2(34) 2017 care a publicat un grupaj de articole consistente dedicate temei.
Cele cinci întrebări care urmează sunt la granița dintre anchetă și chestionar. Am recurs la respectiva formulă pentru că am considerat că este mai acoperitoare pentru o introducere în temă putând atrage atenția asupra unei game mai largi de probleme. Întrebările 1, 3 și 4 solicită răspunsuri precise, urmate de justificarea succintă a opțiunii. Astfel, întrebarea 1 cere ierahizarea pe o scală (de la „inutil” la „foarte util”) a necesității introducerii în programa școlară de gimnaziu a textului multimodal; întrebarea 3 solicită acordul ori dezacordul față de introducerea la Evaluarea Națională a unor itemi care vizează evaluarea textului multimodal, precum și propunerea formulării unui item însoțit de barem pentru EN de la cei al căror răspuns este DA, iar întrebarea 4, optarea pentru o soluție cu privire la locul studiului textului multimodal în programa școlară de gimnaziu și liceu. La întrebarea 2 am cerut descrierea succintă a unei experiențe proprii de utilizare a textului multimodal în practica școlară. Întrebarea 5 rămâne deschisă propunerilor de probleme care ar putea fi dezvoltate în următoarele numere ale revistei. […]”
Cităm alte câteva articole care au în centru tema: Loredana Carcea, „O întâlnire cu Carmen Tiderle sau lecție live despre textul multimodal”, Marilena Șerban, „Bun de lectură – sau nu? Benzi desenate și romane grafice” și un articol teoretic consistent semnat de Bogdan Rațiu, „(Ipo)teze și puneri în scenă ale literației multimodale”.