Prezentăm succint etapele şi principalele activităţi în cadrul proiectului:
1. – aprilie-septembrie 2004:
– Lansarea ideii pe grupurile de discuţii ale asociaţiei şi selectarea echipei de voluntari (20 profesori din 12 judeţe);
– Aplicarea şi prelucrarea unui chestionar privind interesele de lectură ale elevilor la peste 1300 de elevi clasele V-XII (vezi Luminiţa Medeşan, Marginalii la o cercetare empirică şi necritică, în Lectura. Repere actuale, Casa Cărţii de Ştiinţă, 2004);
– Conceperea unui program cu libertate maximă în realizare, dar cu obiective comune:
1. Adunarea unor date privind atitudinea elevilor faţă de lectură; demultiplicarea informaţiilor obţinute prin întâlniri, dezbateri, publicaţii; stabilirea priorităţilor de lectură ale tinerilor;
2. Constituirea unui grup de 20 de profesori voluntari, interesaţi să stimuleze lectura în rândul elevilor, ce urmează să organizeze şi să conducă, pe parcursul anului şcolar 2004-2005, cercuri delectură în şcolile lor;
3. Pregătirea printr-un stagiu de formare a profesorilor participanţi la proiect (ateliere demonstrative, dezbateri, împărtăşire de experienţe);
4. Elaborarea programelor cercurilor de lectură(cu obiective generale, pe de o parte, dar cu obiective specifice diferite în funcţie de vârstă, interese, pe de altă parte);
5. Aplicarea şi monitorizarea proiectului în anul şcolar 2004-2005;
6. Adunarea experienţei într-o carte cu un public ţintă alcătuit din profesori, bibliotecari, părinţi;
7. Publicitatea făcută proiectului pe tot parcursul anului şcolar 2004-2005 prin emisiuni radio/TV, activităţi în biblioteci, librării etc.
8. Evidenţierea efectelor activităţilor prin diseminarea informaţiei către alte unităţi de învăţământ în vederea continuării – eventual în alte forme – a proiectului.
2. 2004-2005
– Aplicarea programului în 20 de cercuri (18 în mediul urban şi 2 în mediul rural) pe parcursul anului şcolar 2004-2005;
– Evaluarea rezultatelor, selectarea şi pregătirea materialelor pentru tipar;
– Lansarea Lecturiadei 1 la Simpozionul ANPRO din noiembrie 2005.
3. 2005-2006
– Extinderea cercurilor în judeţe prin diseminarea experienţei coordonatorilor;
– Diversificarea proiectului cu alte două direcţii:
a. Cărţi pentru lectură: – cercetare asupra intereselor de lectură a grupului de vârstă 9/10-12/13 (noiembrie–decembrie 2006);
b. Ateliere de scriere de cărţi pentru copii; constituirea unor ateliere permanente de scriere martie-mai 2006;
– Evaluarea şi promovarea proiectului prin activităţi de amploare la nivelul şcolilor, localităţilor, judeţelor.
4. 2006-2007
– Conceperea unui program de formare în proiect de 24 de ore cu obiective şi structură comună, pe de o parte, dar cu aplicaţii care valorifică experienţa particulară a coordonatorilor;
– Livrarea prin CCD a formărilor pentru un public ţintă diversificat: profesori, învăţători, bibliotecari, documentarişti (circa 400 de persoane – în 9 judeţe şi municipiul Bucureşti);
– Evaluarea activităţii cercurilor pentru anul şcolar în curs prin activităţi comune de tip: festivaluri, concursuri, întâlniri ale membrilor cercurilor la nivelul şcolilor, municipiilor;
– Evaluarea rezultatelor cercetării didactice, selectarea şi pregătirea materialelor pentru tipar şi punerea în discuţie a propunerii de proiect pentru anul şcolar 2007-2008;
– Lansarea Lecturiadei 2;
– Lansarea proiectului pentru anul şcolar 2007-2008 cu obiectiv comun pentru toate cercurile: lectura şi interpretarea.
5. 2007-2008
– Cooptarea în proiect a judeţelor: Bihor, Buzău, Maramureş, Satu Mare, Vrancea;
– Livrarea în continuare a cursurilor de formare, acreditarea lor prin CCD în unele judeţe;
– Acţiuni de amploare de promovare a lecturii, cu ocazia deschiderii cercurilor de vacanţă.
– Colaborarea cu MEdCT în elaborarea regulamentului concursului Cercuri de lectură;
– Editarea „Revistei cercurilor de lectură”.
Propuneri pentru etapa 2008-2009
- extinderea proiectului, de data aceasta pe verticală, în judeţele în care el funcţionează deja şi deschiderea lui sistematică spre învăţători, bibliotecari şi Centre de Documentare şi Informare;
- oferirea, prin case ale corpului didactic, de programe de formare şi acreditarea acestora, ca programe judeţene;
- cointeresarea în susţinerea proiectului a editurilor, centrelor mari de librării, universităţilor, institutelor de cercetare sau a asociaţiilor internaţionale (IRA, RWCT);
- pregătirea materialelor şi găsirea unei surse de finanţare pentru Lecturiada 3;
- fixarea temei de cercetare didactică pentru anul în curs;
- stabilirea, prin colaborare cu Inspectoratul Şcolar Judeţean Cluj şi cu MEdCT, a regulamentului concursului Cercuri de lectură a cărui ediţie naţională va avea loc în fiecare an, în luna mai, la Cluj;
- editarea unei reviste trimestriale a cercurilor de lectură cu luarea în considerare a unui public ţintă larg. În afara coordonatorilor de cercuri ar urma să ne adresăm unui public convins de rolul lecturii în viaţa elevilor, interesat de promovarea cărţii printre copii şi tineri: părinţi, bibliotecari, librari, editori, CDI-işti, autori de cărţi pentru copii.
functions.php
This Demo Content Brought to you by Momizat Team