Consilierul de lectură nr. 3 (35) 2023
Numărul din octombrie este centrat, de obicei, pe evenimentul cel mai important al Lecturiadei care are loc la începutul lui septembrie, cu puțin înainte de deschiderea oficială a noului an școlar. Ne referim la Școala solomonarilor lui Solomon Marcus, program de o săptămână în care se întâlnesc elevi din toată țară distinși la diferitele scțiuni ale Lecturiadei, însoțiți de profesorii lor. Anul acesta am profitat de prilej ca să le punem o întrebare prin care să sondăm cum își văd ei (profesorii) locul în activități care rolul principal este deținut de elevi. Mărturisim că am riscat punând o astfel de întrebare, pentru că nu puteam prevedea în ce măsură în răspunsul lor vom găsi materializarea intențiilor noastre, și anume că pentru ei am gândit întâlnirea ca un program de formare distribuindu-i în dublu sau poate triplu ori cvadruplu rol: de formabili(în anumite situații chiar de formatori), de observatori ai propriilor elevi în situații date și de participanți la un permanent schimb de experiență. Ne-am bucurat când majoritatea ne-a intuit intențiile. Citez fragmentar răspunsul Violetei Daniela Nedelcu de la Școala Gimnazială Diaconul Coresi din Brașov la întrebarea: Școala solomonarilor este un program de formare?: „Dacă ar fi să dau un titlu răspunsului meu acesta ar fi: «Școala solomonarilor sau învățarea prin experiență». Școala Solomonarilor (4-8 septembrie 2023) de la Cluj este, în fapt, un parcurs didactic, fiind centrat pe experiență și experiment. Poate fi considerat un program de formare pe literație, deoarece se bazează pe identificare, înțelegere, creare, comunicare, profesorii și elevii fiind la un loc și într-un loc: împreună în învățare, într-un spațiu marcat de deschidere, spirit ludic, disciplină, acestea fiind doar trei dintre atitudinile care au caracterizat activitățile desfășurate. `[…] Personal, am descoperit și un curriculum ascuns, adică norme implicite, valori și așteptări care au contribuit la șlefuirea noastră în cele cinci zile de activități. «Ceea ce numim curriculum ascuns este la fel de important (dacă nu chiar mai important) decât curriculumul explicit; curriculumul ascuns se referă la modurile tacite prin care se construiesc cunoașterea și comportamentele, în afara materialelor cursurilor obișnuite și a lecțiilor programate în mod oficial.» (conform McLarren). Acestea toate și-au adus contribuția la reușita acestui program de formare, care avea materiale de prezentat și provocări de lansat cel puțin pentru încă cinci zile:”