La împlinirea a 20 de ani,
Asociația Profesorilor de Limba și Literatură Română „Ioana Em. Petrescu”
vă invită să participați la
SEMINARELE ANPRO
în zilele de 6, 7 și 8 septembrie 2021 între orele
17.00-18.30 și 19.00-20.30
UN PROIECT DE CERCETARE DIDACTICĂ
„ANPRO 20. EXPERIENȚE ON-LINE DE MULTILITERAȚIE”. REFLECȚII DUPĂ UN AN
Luni, 6 septembrie, 17.00-18.30
Moderator: Delia Maier, „Consilierul de lectură”, ANPRO
Invitați: Monica Halaszi, Colegiul Național Liviu Rebreanu, Bistrița; Mircea Miclea, Facultatea de Psihologie și Științe ale Educației, UBB, Cluj; Monica Onojescu, coordonatoarea proiectului, ANPRO; Florentina Sâmihăian, Facultatea de Litere, Universitatea din București
Răspunsurile la o anchetă, după trei săptămâni de la trecerea la școala on-line în martie 2020, au dus la ideea punerii în practică a unui proiect bazat pe experiențele particulare a 20 de profesori de limba și literatura română care și-au propus să răspundă la întrebarea: succesul predării on-line este asigurat doar de stăpânirea abilităților digitale? Rezultatele s-au adunat într-un volum pus la dispoziția celor interesați ca resursă liberă: https://www.anpro.ro/wp-content/uploads/2020/11/ANPRO_20_Experiente_online_de_multiliteratie.pdf
Reflecțiile de atunci, reluate după un an, duc la concluzia că e nevoie de o regândire a unor concepte fundamentale ale pedagogiei și didacticii disciplinei, indiferent de mediul în care se va desfășura școala de aici înainte.
2. CANON: DESCHIDERI, VALORI, CRITERII
Luni, 6 septembrie, 19-20.30
Moderator: Luminița Medeșan, „Perspective”, ANPRO
Invitați: Georgiana Fodor, Liceul cu Program Sportiv, Cluj; I. Bogdan Lefter, Facultatea de Litere, Universitatea din București; Andrei Terian, Facultatea de Litere și Arte, Sibiu; Titiana Zlătior, Colegiul Național George Coșbuc, Cluj
Probleme propuse spre a fi discutate: 1. Canon literar/canon școlar (didactic) și raportul acestuia cu patrimoniul literar național; 2. Dacă și de ce ar trebui revizuit canonul școlar; 3. Care sunt, în acest moment, instanțele care ar trebui/ar putea face această revizuire; 4. Raportul între canon și evaluarea de la finalul liceului.
3. STATUTUL DISCIPLINEI LIMBA ȘI LITERATURA ROMÂNĂ ÎN VIZIUNE INTEGRATĂ ȘI TRANSDISCIPLINARĂ. DESCHIDERI ȘI ÎNCHIDERI
Marți, 7 septembrie, 17.00-18.30
Moderator: Corina Dindelegan, „Consilierul de lectură”, ANPRO; C.N. „Emil Racoviță” Cluj
Invitați: Cristina Chiprian, C.N.„ Garabet Ibrăileanu”, Iași; Alina Pamfil, Prof. Univ. Dr. Facultatea de psihologie și Științe ale educației , UBB, Cluj; Liviu Papadima, Facultatea de Litere, Universitatea din București; Mirela Tomoiagă, Liceul Teoretic „ Nicolae Bălcescu”, Cluj; Alina Petri, Liceul Teoretic ELF, Cluj
Starea disciplinei Limba și literatura română sau „harta domeniului” se poate identifica prin materialele din revista „Perspective”, începând cu articolele publicate în anul 2002. După douăzeci de ani, cuvintele-cheie sunt capacitate de adaptare și conexiuni.În întâlnirea de azi vom discuta despre inițiativele de la începutul anilor 2000 și starea acestora în prezent.
4. MODELE CURRICULARE
Marți, 7 septembrie, 19.00-20.30
Moderator: Bogdan Rațiu, Liceul Teoretic Bolyai Farkas, Târgu Mureș, ANPRO
Invitați: Ștefania Ciobanu, consilier CNPEE, București; Ramona Jitaru, Colegiul Național Vasile Alecsandri, Bacău; Mihaela Nicolae, Colegiul Național Mihai Eminescu, Buzău; Ciprian Nistor, consilier CNPEE, București; Florentina Sâmihăian, Facultatea de Litere, Universitatea din București
După o privire generală asupra modelelor curriculare, se vor pune în discuție următoarele probleme: 1. Care se consideră a fi modelul curricular optim pentru nivel liceal?; 2. Prin ce se particularizează domeniile disciplinei în funcție de modelul curricular dominant?; 3. Care este diferența dintre primară, gimnaziu și liceu la nivelul modelului curricular?; Ce schimbări se preconizează în cadrul evaluărilor în funcție de modelul curricular dominant?
5. GRAMATICA ÎN ȘCOALĂ
Miercuri, 8 septembrie, 17.00-18.30
Moderator: Ioana Tămâian, „Perspective”, Facultatea de Psihologie și Științe ale Educației, UBB, Cluj, ANPRO
Invitați: Viorel Bosioc, Liceul Teoretic Radu Petrescu, Prundu Bârgăului, Bistrița, Bogdan Herțeg, Școala Montessori, Cluj, Daniela Păduraru, Școala Gimnazială Ștefan cel Mare, Botoșani, Rodica Zafiu, Facultatea de Litere, Universitatea din București, Nicoleta Popa, Colegiul Ortodox, Cluj
Temele întâlnirii: o gramatică școlară vs. mai multe gramatici, gramatica și abilitățile de literație, strategii didactice pentru educația lingvistică, interesul elevilor pentru studiul limbii române.
6. MAI E NEVOIE DE LITERATURĂ ÎN ȘCOALĂ?
Miercuri, 8 septembrie, 19-20.30
Moderator: Monica Onojescu, Programul Cercuri de lectură/„Consilierul de lectură”, ANPRO
Invitați: Cosmin Borza, Institutul de Lingvistică și Istorie Literară Sextil Pușcariu, Cluj; Emilia Borza, Liceul Teoretic Nicolae Bălcescu, Cluj; Ioana Nanu, AISB (Liceul Internațional American), București; Simona Popescu, Facultatea de Litere, Universitatea din București
Întrebarea poate suna catastrofic și nerealist într-un moment în care programele școlare se deschid spre o mare varietate de texte literare, transgresând granițele temporale și spațiale, iar în evaluările naționale și la bacalaureat sunt nelipsite în întrebările referitoare la valoarea formativă a literaturii. Și totuși… Se predă în școală literatura astfel încât să-i fie pus în deplină valoare potențialul? Cum s-ar putea face aceasta?
Seminarele vor fi transmise live pe canalele de Youtube și paginile de Facebook ale organizatorilor și partenerilor.
Organizatori: ANPRO – Asociația Profesorilor de Limba și Literatura Română „Ioana Em. Petrescu”
Parteneri:
- Facultatea de Litere, Universitatea din București
- Facultatea de Psihologie și Științe ale Educației, UBB Cluj
- Institutul de Lingvistică și Istorie literară Sextil Pușcariu, Cluj
Ziua I – Luni, 6 septembrie, 2021
– UN PROIECT DE CERCETARE DIDACTICĂ „ANPRO 20. EXPERIENȚE ON-LINE DE MULTILITERAȚIE”. REFLECȚII DUPĂ UN AN
– CANON: DESCHIDERI, VALORI, CRITERII
Youtube
Ziua II – Marti, 7 septembrie, 2021
– STATUTUL DISCIPLINEI LIMBA ȘI LITERATURA ROMÂNĂ ÎN VIZIUNE INTEGRATĂ ȘI TRANSDISCIPLINARĂ. DESCHIDERI ȘI ÎNCHIDERI
– MODELE CURRICULARE
Youtube
Ziua III – Miercuri, 8 septembrie, 2021
– GRAMATICA ÎN ȘCOALĂ
– MAI E NEVOIE DE LITERATURĂ ÎN ȘCOALĂ?