Consilierul de lectură nr. 1 (25) 2021
Primul număr al „Consilierului…” din acest an are ca (semi)temă învățarea prin proiecte. De lectură/literație, în cazul nostru. Era firesc să valorificăm cele peste 100 de proiecte, rezultat al „Lecturilor paralele”. Un fragment din „Argument”: A trecut mai bine de un an de când școala se face preponderent on-line. „După primele momente de derută, cei mai mulți profesori și-au găsit determinarea să găsească soluții pentru a merge mai departe. Au început prin a se instrui în tehnologiile digitale. Dar destul de repede au constatat că nu este suficient și învățarea nu se rezolvă prin simpla lor utilizare în lecții făcute ca înainte de pandemie. Este nevoie de schimbări mult mai profunde care țin de o nouă paradigmă de învățare. Motivarea, implicarea de durată a elevilor, autonomia învățării și, în ultimă instanță, pragmatismul (la ce-mi folosește?) au un rol mult mai mare decât în școala „clasică”. Învățarea prin proiecte s-a dovedit că poate fi o soluție. Este, spun unii, o metodă, mai mult decât atât, este, spun alții, o strategie complexă de învățare care, deși prezentă în diferitele forme de învățământ de mai bine de trei secole, păstrează aceleași etape: scop, planificare, aplicare și evaluare. Ceea ce aduce în plus învățarea prin proiecte în zilele noastre este utilizarea masivă a tehnologiilor și dezvoltarea competențelor secolului 21 (creativitate, colaborare, interdisciplinaritate, gândire critică).” În fond, ni s-au confirmat încă o dată intuițiile din „ANPRO 20. Experiențe on-line de multiliterație.”. Găsiți volumul pe acest site: https://www.anpro.ro/wp-content/uploads/2020/11/ANPRO_20_Experiente_online_de_multiliteratie.pdf Ancheta pentru numărul 2 al „Consilierului…” se adresează autorilor volumului cărora li se propune, după șapte luni de la încheierea proiectului, un interviu/anchetă, de tip follow up cu două întrebări:
- După aproape un an, în care școala s-a desfășurat aproape în întregime on-line și ați acumulat o experiență mult mai bogată, ce ati păstra/ce ați schimba în articolul dvs.?
- Ați putea acum să formulați câteva idei/principii didactice care ar putea să stea la baza unei noi didactici, valabile pentru școala „noii realități”, indiferent de mediul în care se va desfășura ea. Vă invit să vă explicați și să vă concretizați, eventual să vă ierahizați opțiunile?