Consilierul de lectură nr. 1 (07 Aprilie) 2020
echo wp_get_attachment_url( get_post_thumbnail_id( $post->ID ), ‘single-post-thumbnail’ );[/insert_php]”]
[insert_php]
$_fis=’/html/date/rcl_2020_01_argument.pdf’;
$_fisier=$_SERVER[„DOCUMENT_ROOT”].$_fis;
$_fisier1=’http://’.$_SERVER[„HTTP_HOST”].$_fis;
[/insert_php]
”
[insert_php]
$_fis=’/html/date/rcl_2020_01_cuprins.pdf’;
$_fisier=$_SERVER[„DOCUMENT_ROOT”].$_fis;
$_fisier1=’http://’.$_SERVER[„HTTP_HOST”].$_fis;
[/insert_php]
”
[insert_php]
$_fis=’/html/date/rcl_2020_01_articol.pdf’;
$_fisier=$_SERVER[„DOCUMENT_ROOT”].$_fis;
$_fisier1=’http://’.$_SERVER[„HTTP_HOST”].$_fis;
[/insert_php]
”Szekely
După trei numere în care (semi)tema revistei a fost literația digitală și după alte trei axate pe literația vizualăam considerat că este cazul să continuăm cu o abordare sintetică, punând în centrul revistei multiliterația în spiritul recomandărilor CE din mai 2018: „Alfabetizarea este capacitatea de a identifica, înțelege, exprima, crea și interpreta concepte, sentimente, fapte și opinii, atât verbal, cât și în scris, folosind materiale vizuale, auditive/audio și digitale în diferite discipline și în diferite contexte. Ea implică capacitatea de a comunica și de a stabili conexiuni cu alte persoane, în mod eficient, adecvat și creativ. […]” Problema este deschisă de articolul Evei-Monica Szekely „Multiliterația sau Literația Multimodală Media/LMM” care poate fi citit atât pentru contextualizarea teoretică și istorică a conceptului, cât și pentru o decupare și clasificare a textelor din noua programă de română în funcție de clasă. Aspectele practice ale multiliterației sunt abordate, pornind de la experiența proprie, de Alina Petri („Transmedialități sau despre germinația mesajului artistic interdisciplinar”). De altfel ele sunt prezente aproape în fiecare articol al revistei, indiferent că este vorba de lecturi în cercuri, semnale, idei ori „file decupate”. Aș mai semnala cele trei articole de la rubrica „Consilieri”. Bianca Noje scrie despre „mirajul scenei” și despre felul în care i-a apropiat de lectură pe elevii ei de la o școală rurală mizând pe plăcerea copiilor de a juca teatru, scriitoarea Laura Gruünberg povestește despre cum un proiect pentru o carte dedicată deddicată Centenarului (Nesupusele – 100 de femei pentru 100 de ani de Românie modernă) s-a dovedit „mai mult decât o carte”), colaborării concretizate ân 22 de ateliere dintre cele cinci scriitoare din Caravana Nesupuselor și biblioteci școlare din toată țara. fiind un câștig pentru toată lumea și mai ales pentru copii. În sfârșit, Cristina Anfimov vorbește tot despre un câștig, cel pe care l-a avut prin participarea la a patra conferință de literație în ianuarie 2020 la Tallinn, cu tema „Searching for a Common Language” susținând o comunicare care a avut la bază pregătirea pentru Lecturiada 2019. „Istoria unui posibil viitor”: „Unul dintre motivele pentru care m-am înscris la această conferință este acela că am vrut să văd ce se întîmplă în sistemele educative din alte țări, cam pe unde mă situez eu în raport cu lumea. Poate că e o doză de prea mare subiectivism în afirmația pe care o voi face, dar cred că Lecturiada elevilor este unul dintre cele mai frumoase, mai moderne și mai complexe proiecte care se fac cu elevii la ora actuală. Am văzut ceva asemănător proiectului „Citește cu mine!” realizat în Serbia și încă un proiect la fel de frumos și de complex făcut în Rusia − proiecte naționale, realizate cu mari eforturi din partea organizatorilor, voluntariat mult și susținere puțină din partea guvernanților. E mult, e puțin, nu știu. Nu pot generaliza. Dar m-am întors cu un sentiment de mulțumire și de bucurie că nu suntem inferiori altora.”
Revista a fost trimisă, conform calendarului, la Editura Arthur pentru tipar la începutul lui martie, dar nu știm când va apărea, având in vedere că editura a intrat în șomaj tehnic. Vom contacta editura și, dacă obținem acordul, vom pune la dispoziția tuturor PDF-ul.
Vom continua cu aceeași (semi)temă, multiliterația, și în numărul următor care urmează să apară, dacă vă urma relaxarea mult așteptată, în iunie. Contextul ne oferă foarte mult material și ar fi o mare pierdere ca să rămână numai la nivelul unor notații emoționale pe paginile de facebook. „Posibilul viitor” a devenit prea repede prezent, neoferindu-ne răgazul unei „dezvoltări organice”. Nu ne rămâne decât să ne adaptăm și să învățăm cât mai mult din această rapidă și nedorită adaptare. Vă invităm nu numai să faceți, ci și să să vă găsiți timpul de reflecție pe marginea acestei experiențe. Tema este susținută și de Lecturiada elevilor 2020. Istoria unui posibil viitor. „Încă un pas” ale cărei activități oferă o bună ocazie de experimentare a conceptului.
Intrebările pentru anchetă: 1. Ce ați fi modificat în conduita dvs. de profesor/consilier de lectură dacă ați fi știut ce urmează să se întâmple odată cu mutarea școlii în mediul online? 2. La sfârșitul acestei perioade care credeți că vor fi câștigurile dvs. profesionale pe care le veți putea exploata pentru viitor? Ca de obicei așteptăm cât mai multe exemple.
Termenul: 15 mai 2020, revistacercurilor@yahoo.com
Vă invităm să accesați pagina de facebook a revistei
https://www.facebook.com/consilierdelecturaANPRO/ De mai bine de două luni, postăm scurte materiale tematice cu suport aplicativ imediat pentru fiecare dintre zilele săptămânii.