Consilierul de lectură nr. 1 (33) 2023
Pentru că urmează un simpozion despre „Literație” reproduc, din perspectiva soților Temple (Charles și Codruța), câteva dintre întrebările la care ar trebui să reflecteze specialiștii care ar gândi un program național de literație:
• Câte pagini de materiale tipărite (cărți pentru copii, culegeri de texte) sunt puse la dispoziția copiilor pentru a fi citite, în prezent, la nivelul fiecărei clase? De câte pagini au nevoie copiii la fiecare nivel de clasă pentru a dobândi exercițiul necesar pentru a deveni cititori buni?
• Care sunt nivelurile de complexitate ale textelor din manualele școlare și din alte materiale de învățare? Care ar trebui să fie și de unde știm?
• Care este cel mai bun mod de a preda citirea timpurie, care echilibrează conștientizarea fonologică, decodarea, ortografierea, recunoașterea cuvintelor, dezvoltarea vocabularului, comprehensiunea și scrierea?
• Ce genuri de texte întâlnesc elevii la diferite niveluri de clasă? Cum ar trebui să-i învățăm pe elevi să le citească?
• Care ar fi cele mai eficiente programe de pregătire a viitorilor profesori de învățământ primar pentru a preda cititul?
• Care ar fi cele mai bune modele de instruire, inclusiv prelegeri, resurse on-line și experiențe de teren, pentru pregătirea viitorilor profesori pentru predarea cititului?
• Cum pot fi sprijiniți profesorii universitari să dezvolte planuri și programe de învățământ, practici de predare pentru formarea viitorilor profesori de învățământ primar în vederea predării eficiente a cititului? ș.a.m.d.
Soții Temple sunt co-autori ai cărții All Children Read. Teaching for Literacy in Today’s Diverse Classrooms, care prezintă bune practici de dezvoltare a citit-scrisului pentru toți copiii.