Consilierul de lectură nr. 3 (23) 2020
Anul 2020 a fost și continuă să fie un an atipic în ceea ce privește educația. Am crezut că în toamnă se va reveni la școala „normală”, dar cu un alt mod de abordare; asimilarea noii experiențe făcându-se într-un ritm firesc astfel încât să poată fi și apropriată. Nu a fost să fie așa. Acum în fața profesorilor stau alte provocări cărora trebuie să le facă față în cele trei scenarii: verde, galben, roșu. Cât?, ce?, și, mai ales, în ce fel? vor recupera materia și cum pot să facă față unor situații în care în care în septembrie și octombrie au fost supraveghetori și experți IT, educatori și consilieri (nu numai de lectură!), și, în același timp, profesori ce predau o programă școlară încărcată în situația în care, în afară de structura EN, nu s-a schimbat nimic față de anul școlar trecut?
Multe din articolele din acest număr „dau sama” despre dificilele încercări de a face față situației, despre efortul profesorulor de a crea un climat cât mai aproape de cel firesc (cercurile de lectură s-au mutat în mediul on-line), despre descoperirea altor mijloace de promovare a lecturii (de exemplu, site-ul), despre adaptarea strategiilor de lectură/învățare la școala on-line. S-au împărtășit idei, s-a scris despre nereușite, s-au semnalat activitatea unor ONG-uri care, cu dăruire și spirit de inițiativă, au deschis și în aceste condiții grele școli de vară pentru copiii din localități rurale. O pată de culoare și de optimism o datorăm Școlii solomonarilor care și-a asumat rolul de a experimenta în septembrie funcționarea în mediul digital a celor „10 nevoi ale educației” de care vorbește Solomon Marcus
E tot mai sigur că anul acesta se va rămâne în scenariul roșu. Poate va fi mai bine după vacanța de Crăciun. Dacă am început cu o anchetă în care ne interesa modul în care se evaluau la început de an școlar competențele de literație ale elevilor „în vederea remedierii/formării/consolidării lor”, pentru numărul din decembrie continuăm pe aceeași temă cu trei întrebări care vizează tot evaluarea, dar acum aproape de sfârșitul primului semestru:
- Credeți că este nevoie de o evaluare sumativă la sfârșit de semestru, indiferent sub ce formă (teză/alte soluții) sau este suficientă evaluarea curentă și cea de la sfârșit de unitate/capitol?
- În functie de răspunsul dat la intrebarea de mai sus, vă rugăm să specificați soluțiile folosite de dvs. în evaluarea on-line (descrieți succint cum ați procedat).
- Intorși în școala „față în față” ce anume ați prelua din experiența evaluării în școala on-line? De ce?
Termen: 15 decembrie,
revistacercurilor@yahoo.com