Revista 'Perspective' Nr.9 / 2004.
În paginile uneia dintre primele cărți de didactică a maternei, datată 1898, Ioan Paul (profesor şi autor de manuale), pleda pentru studierea exclusivă a creațiilor literare, singurele texte capabile să ofere modele de limbă pură şi să formeze sentiment estetic:
“Sentimentul estetic este cel din urmă din toate sentimentele înalte care se dezvoltă în şcolar. Tocmai din cauza complexității şi fineții sale extreme cere mult timp şi educație intensivă pentru a se desvolta; mai mult decât toate e expus părăginirei, degenerării şi perversiunei. Sentimentul estetic în schimb e cel mai altruist şi el îl mângâie de toate nevoile, îl înalță peste miseriile realității, îi înmoae inima şi îi dă cele mai curate desfătări. O inimă în care s-a încuibat o dată sentimentul estetic devine mai simțitoare şi pentru celelalte sentimente înalte, pentru cel moral, religios, al adevărului etc., e stratul cald în care încolțesc şi cresc toate sentimentele bune, el îmbogățesce şi împodobesce caracterul omenesc. Nici un studiu din şcoala secundară în afară de cetire nu țintesce a cultiva sentimentul estetic în toate direcțiile […]. Cartea de citire are acest rol în şcoală şi pentru aceea întreg cuprinsul ei trebuie să aibă formă estetică literară. Acesta este motivul pentru care în cărțile de cetire nu se admit materii sciințifice, cari nu se adresează decât inteligenței; toate scrierile trebuie să aibă un cuprins sentimental, să înfățişeze vreun sentiment nobil îmbrăcat într-o formă sugestivă, estetică. Singura formă de a strecura în sufletul copiilor un sentiment nobil e sugestiunea prin pilda vie a dascălului sau prin forma estetică literară; resonamentele, predica, esplicațiile, sfatul, porunca etc. sunt neputincioase deşi oamenii se folosesc atât de mult de ele în educația copiilor.
Cunoscințe sciințifice primesc şcolarii destule, chiar prea multe din toate celelalte studii. E o boală a secolului cultivarea disproporționată a inteligenței pe socoteala inimei… ” (Ioan Paul, Conducător la cartea de cetire pentru şcoalele secundare, Iaşi, Editura “Librăriei noué”, P. Iliescu şi D Grossu, 1898).