Este un proiect al asociației care a încheiat activitățile ANPRO de la sfârșitul anului 2019 și le-a deschis pe cele de la începutul anului 2020. În același timp, „Citește cu mine!” a funcționat ca un complex de activități de diseminare și multiplicare a Lecturiadei 2019. „Istoria unui posibil viitor”, program care funcționează de 10 ani în cadrul „Cercurilor de lectură”.
- LANSAREA PROIECTULUI
Cităm din argumentul care a susținut lansarea proiectului:
- Scop: Ne aflăm în decembrie 2019, aproape de încheierea programului ANUL CĂRȚII. ROMÂNIA CITEȘTE (Legea nr. 357/2018). Din nefericire, programul, fără coerență și susținere instituțională, a trecut aproape neobservat de marea masă a populației. Nici școlile, principalele instituții în care se formează cititorii, nu au făcut excepție. Implicarea, atât cât a fost, s-a datorat unor inițiative private, ONG-uri ori asociații profesionale. ANPRO (Asociația Profesorilor de Limba și Literatura Română „Ioana Em. Petrescu”) a fost una dintre acestea, susținând promovarea lecturii prin toate activitățile sale și, mai ales, prin „Lecturiada 2019. Istoria unui posibil viitor”, proiect CAEN, desfășurat în perioada ianuarie – decembrie 2019. Acesta este contextul care ne ne determină să vă invităm ca în ultima lună a anului să marcați împreună cu noi ANUL CĂRȚII. ROMÂNIA CITEȘTE.
- Obiective: 1. diseminarea și multiplicarea activităților de promovare susținute în cadrul proiectului Lecturiada 2019; 2. propunerea altor activități de promovare a lecturii, „față în față ” și online; 3. schimb de bune practici la nivel de țară în domeniul promovării lecturii cu scopul completării unei rețele viabile de cititori tineri și maturi; 4. crearea de resurse educaționale (liste de cărți, mesaje ale scriitorilor și răspunsuri ale participanților, clipuri video etc.) puse la dispoziția elevilor și profesorilor prin site-ul http://www.lecturiadaelevilor.anpro.ro/ și prin grupul public de pe facebook Lecturiada 2019. Istoria unui posibil viitor:
- Descriere: 1. grup țintă: copiii (înscriși sau nu în cercuri/cluburi/ateliere) și profesorii din toate ciclurile școlare (grădință, primară, gimnaziu, liceu): 2. durata: 1-31 decembrie 2019, cu activitatea principală în săptămâna 16-22 decembrie; 3. activități: a. 1-15 decembrie − sensibilizarea publicului față de proiect prin postarea de informații, recenzii, interviuri, idei despre posibile acțiuni de promovare a lecturii pe site și pe grupul de pe facebook; b. înscrierea între 2-1 4 decembrie; c. 16–22 decembrie – desfășurarea prin activități de promovare a lecturii „față în față” și online (prin postarea de dovezi și de răspunsuri la provocările organizatorilor − transmiterea în direct a unor video-uri, fotografii, clipuri, vloguri, interrelaționarea între școli, participarea la miniconcursuri, răspunsuri la întrebări, postări pe „Cărți de Top” etc.); 4. 22–31 decembrie – ecouri – pe facebook – impresii, lecturi de vacanță, premii acordate de partenerii noștri: scriitori, Editura ART si „Ordinul povestitorilor” etc.
- Rezultate așteptate: Cu speranța că veți răspunde cât mai mulți invitației noastre trimițându-ne formularul de înscriere în perioada 2-14 decembrie, suntem convinși că, participând la proiectul „Citește cu mine”, vom face încă un pas în afirmarea rolului nostru de promotori ai lecturii în școlile românești
- DESFĂȘURAREA PROIECTULUI
Proiectul a fost lansat în 1 decembrie 2019. Perioada de pregătire pe pagina de facebook a Lecturiadei 2019. Această perioadă a coincis cu înscrierea la concurs prin completarea unui formular. În afară de datele personale și instituționale li s-a cerut participanților o descriere succintă a proiectului pe care intenționau să-l pună în practică, numărul de elevi și profesori participanți, ziua/zilele defășurării proiectului și obținerea acordului scris din partea părinților pentru utilizarea în scop educative a numelui/imaginii în cazul minorilor. Facultativ se putea încheia un parteneriat cu ANPRO. Pe grupul de pe facebook https://www.facebook.com/groups/1990804990946055/?ref=bookmarks,
așa cum am prevăzut s-au postat informații despre stadiul de pregătire a participanților și
s-au vehiculat posibile idei despre activitățile viitoare. Evenimentele propriu-zise s-au desfășurat în ultima săptămâna dinaintea vacanței de iarnă prin activități față în față și online. Pentru că în săptămâna 16-22 decembrie 2019 se aniversau 30 de ani de la evenimentele din decembrie 1989, am folosit prilejul pentru a face o trecere în revistă a evenimentelor din săptămâna respectivă. Ziua continua cu o „provocare” — un mic concurs care avea ca obiect lectura, iar pe parcursul zilei, participanții postau fotografii, filmulețe, înregistrări audio de la evenimentele în desfășurare. În afară de aceasta ne-am bucurat de sprijinul a șapte scriitori care au susținut în fiecare zi o sesiune video interactivă, încheiată cu o întrebare la care se răspundea pe facebook la comentarii, iar seara scriitorul respectiv acorda premiul pentru cel mai bun răspuns.
Ne-am bucurat și de sprijinul Editurii Arthur care a susținut proiectul cu cărți, astfel că am putut acorda trei categorii de premii (premiul „Consilierului de lectură”, premiul scriitorilor, și premiul publicului) atât individuale cât și cercurilor/cluburilor sau școlilor participante. Exemplific cu programul primei zile
SĂPTĂMÂNA LECTURII 16-22decembrie 2019, luni
- „D-APOI CUM SĂ NU FIE DAC-O FOST”/ 16 decembrie 1989, Timișoara
- „D-APOI CUM SĂ NU FIE DACĂ ESTE” / 16 decembrie 2019
- Provocarea lui EDIT TOTH, elevă în clasa a XII-a la Arad
- Întrebarea zilei cu SIMONA ANTONESCU, scriitoare
- Jurnale scrise, vorbite, filmate, fotografiate și postate ale CITITORILOR
- Cuvântul juriului
Deși am prevăzut că vom încheia în 31 decembrie, proiectul a continuat pe parcursul întregii vacanțe, postîndu-se pe grup impresii, fotografii, prezentări de cărți, descrieri de activități.
III. SCURT BILANȚ LA ÎNCHEIEREA PROIECTULUI
Reproduc din scrisoarea trimisă participanților în 15 ianuarie 2020:
„Rezultate cantitative
- au fost completate 146 de formulare de înscriere. În fapt, au participat mai multe școli și mult mai mulți coordonatori. Nu am făcut o statistică pe județe, dar, practic, a fost acoperită toată țara (și câteva școli din Republica Moldova) și toate ciclurile școlare.
- estimăm că numărul participanților a fost între 7.500 și 10.000. Au fost situații la care a participat întreaga școală, alteori s-au făcut activitati cu elevi din clase diferite pe parcursul a trei, cinci zile și, în câteva cazuri, s-a acoperit întreaga săptămână.
- au pus întrebări și au evaluat răspunsurile oferind premii șapte scriitori și un editor: Simona Antonescu, Alex Moldovan, Horia Corcheș, Ana Maria Sandu, Adina Popescu, Florin Bican și Nona Rapotan.
- s-au oferit trei categorii de premii: premiul Consilierului de lectură, premiul oferit de scriitori și premiul publicului; în total 14 premii în cărți − îndividuale sau oferite școlilor și cercurilor de lectură, la care s-au adăugat 13 mențiuni/
- fiecare coordonator a primit o diplomă de participare. La acestea s-au adăugat diplome individuale pentru elevi, însoțite de premii în cărți.
- în luna decembrie au fost postate 98 de recenzii/cronici pe site-ul Lecturiadei la Cărți de Top și cel puțin 30 de prezentări video pe grupul de pe facebook.
- au fost semnate și retrimise 60 de parteneriate.
- au primitdin partea coordonatorilor 71 de prezentări narative. O parte s-au valorificat ca modele de bune practici pe pagina de facebook a „Consilierului de lectură” https://www.facebook.com/consilierdelecturaANPRO/?ref=bookmarks altele s-au publicat în nr. 1/2020 a revistei „Consilierul de lectură”, urmând să se pregătească și un volum online cu scopul de a fi utilizat ca resursă didactică.
- a crescut cu câteva sute numărul membilor grupului de pe facebook precum și numărul postărilor zilnice. Frecvența cea mai mare de postări s-a înregistrat însăptămâma 16-22 decembrie.
Rezultatele calitative. Aici ar fi de semnalat varietatea activităților de promovare a lecturii, creativitatea participanților, bucuria cu care au participat la astfel de manifestări, recurgerea la o diversitate de instrumente tehnologice puse în slujba lecturii. Ar mai fi de reținut participarea elevilor de la sate cu activități ingenioase, cu nimic mai prejos de cele ale elevilor din mediul urban. Mi se pare, de asemenea, remarcabilă participarea numeroasă a elevilor din licee tehnologice și școli profesionale. Cel puțin în cazul acesta e de reținut că lectura nu e o cauză pierdută și aș mai adăuga ceva − „omul sfințește locul”.Am mai fi de reținut parteneriatele dintre diferite școli, dintre profesori și bibliotecare. Ar mai fi încă multe de spus. Închei prin a menționa modul în care fiecare coordonator și-a conceput propriul proiect, de la afiș, program până la realizarea propriu-zisă. Am încercat și de data aceasta să folosim facebook-ul ca un instrument de lucru, adaptat unui scop serios si am demonstrat că se poate face aceasta. Pagina de facebook s-a folosit și ca să se rememoreze evenimentele din săptămâna 16-22 decembrie 1989. Pe parcursul unei luni și jumătate au fost postate foarte multe articole, interviuri despre lectură care pot fi folosite oricând ca resurse didactice, precum și recenzii făcute de critici profesioniști, trimiteri la reviste de cultură etc.
În ceea ce privește beneficiile, despre acestea puteți vorbi în primul rând dvs. Unul asupra căruia s-a revenit de nenumărate ori în postările dvs. a fost cel al unui util schimb de experiență. Din punctul meu de vedere, beneficiul principal este speranța (aici mi s-ar putea reproșa că un astfel de beneficiu nu poate fi măsurat) că unei comunități de lectură ca a noastră, care se construiește încet de 15 ani, i se vor adăuga mulți membri noi. Faptul că grupul este în continuare activ mă îndrepățește să sper că veți răspunde și pe viitor provocărilor noastre.”
Nota bene: Cee a ce s-a și întâmplat cu ocazia (Digi)evenimentelor propuse în cadrul Lecturiadei elevilor 2020: Mărțișoare/Cărțișoare și Digipoezia.
Monica Onojescu, coordonatoarea proiectului