Revista Cercurilor de Lectură Nr. 2 /2014
echo wp_get_attachment_url( get_post_thumbnail_id( $post->ID ), ‘single-post-thumbnail’ );[/insert_php]”]
[insert_php]
$_fis=’/html/date/rc_2014_2_argument.pdf’;
$_fisier=$_SERVER[„DOCUMENT_ROOT”].$_fis;
$_fisier1=’http://’.$_SERVER[„HTTP_HOST”].$_fis;
[/insert_php]
”
[insert_php]
$_fis=’/html/date/rc_2014_2_cuprins.pdf’;
$_fisier=$_SERVER[„DOCUMENT_ROOT”].$_fis;
$_fisier1=’http://’.$_SERVER[„HTTP_HOST”].$_fis;
[/insert_php]
”
[insert_php]
$_fis=’/html/date/rc_2014_2_articol.pdf’;
$_fisier=$_SERVER[„DOCUMENT_ROOT”].$_fis;
$_fisier1=’http://’.$_SERVER[„HTTP_HOST”].$_fis;
[/insert_php]
”
Este destul de dificil să găseşti un nume pentru o activitate de tipul „Lecturiadelor elevilor”. El trebuie să sune bine, să fie suficient de acoperitor al intenţiilor şi să trimită, mai mult sau mai puţin explicit, la cărţi şi cititori. Parcă sunau mai bine „Cărţile au aripi”, „Citeşte cu mine”, numele-slogan ale ediţiilor anterioare. Pentru ediţia din acest an am cerut multora părerea, Irina Petraş mi-a trimis chiar o listă cu propuneri de titluri. Până la urmă, ne-am stabilit la „Cititori fără frontiere”. Chiar dacă, vrând-nevrând, nu se poate să nu se facă asocierea cu „medici fără frontiere”, are cel puţin meritul că sub pulpana lui intră o mare parte din intenţiile legate de ediţia 2014 a concursului naţional al cercurilor de lectură. „Cititori fără frontiere”: – pentru că au participat elevi de la primară, gimnaziu şi liceu din toată ţara, membri şi nemembri ai cercurilor/cluburilor/atelierelor de lectură. – pentru că au fost înregistrate şi spuse de „cititorii de astăzi” poveştile „cititorilor de ieri, de alaltăieri, de altădată” – adică ale părinţilor, bunicilor, străbunicilor, ale vecinilor, profesorilor, „fiilor satului”. La care s-au mai adăugat şi cele auzite de la scriitori, muzeografi, librari şi anticari din propriile localităţi. – pentru că Reflexe în oglinzi, Cititori de toate felurile, Sem@forizarea minţii, Lecturi în familie şi altele continuă ideea „cititorilor de ieri”, participanţi la „Lecturiada elevilor” în 2013, şi anume, exersarea jurnalismului narativ. – pentru că lansarea volumelor s-a făcut de Ziua lecturii, autorii avându-i ca invitaţi nu numai pe colegi, ci, uneori, şi pe eroii poveştilor. – pentru că tot ei, „cititorii de azi”,
au lansat în şcolile lor concursul „Călători în Galaxia Lecturii”, invitându-şi colegii să imagineze poveştile cititorilor viitorului. – pentru că la seria de ateliere de la Cluj dintre 2-6 septembrie, oferită ca premiu pentru primele 20 de portofolii şi texte de imaginaţie selectate de juriu, au participat elevii şi „consilierii” lor din Botoşani, Iaşi, Tg. Jiu, Braşov, Bacău, Ploieşti, Cluj, din Gilău, Mărişel sau Valea Moldovei. – pentru că în cele cinci zile, alături de elevi au participat la activităţi nu numai „consilierii” lor, ci şi scriitori, editori, bibliotecari şi librari. – pentru că la Biblioteca judeţeană „Octavian Goga” au fost expuse portofoliile, posterele, cărţile, „jurnalele de bord” (filmate sau scrise), iar cerchiştii şi consilierii au prezentat, au explicat, au răspuns, deopotrivă, la întrebări sau ne-au propus să intrăm în jocul lor, în dublă postură, de actori şi spectatori. – pentru că în sesiunile de „lecturi publice” au citit din Povestirile de pe Calea Moşilor şi din Povestirile cailor năzdrăvani şi au răspuns la întrebări Adina Popescu şi Florin Bican. – pentru că autorii poveştilor din Călători în Galaxia Lecturii şi-au depăşit emoţiile şi au exersat ce înseamnă să fii scriitor la primul contact cu publicul tău. – pentru că toată lumea şi-a început ziua cu lectura de dimineaţă, citind proaspăt multiplicatul „jurnal al zilei” şi au încheiat-o scriind seara, la internat, 15 minute în jurnalul secret. Iar între „Lectura de dimineaţă” de la ora 9 şi pregătirea numărului următor al „Jurnalului zilei” la ora 18 au citit, au vorbit despre cărţi de toate felurile şi au scris poveşti, însemnări în jurnal, „memorii”, ştiri şi editoriale în sălile funcţionale de la Biblioteca judeţeană, în părculeţul de lângă bibliotecă, la Librarium, în pavilionul japonez sau la poalele turnului de apă din Grădina Botanică. Iar o mică parte din ceea ce au scris elevii cu multe luni înainte
şi în cele cinci zile ale atelierelor a fost publicat în suplimentul din acest număr al revistei – pentru că profesorii şi scriitorii au fost, pe rând, „formabili” şi „formatori” participând la ateliere demonstrative de lectură şi scriere, iar după aceea şi-au mai găsit timpul să le şi desfacă în „momente” discutând despre ce ar putea face în avantajul elevilor. – pentru că, tot consilierii de lectură, privind în urmă, au început să se gândească serios la ce fel de poveşti ar putea conţine cel de-al cincilea volum din seria Lecturiadelor profesorilor. – pentru că s-a discutat despre suplimente şi reviste pentru copii şi s-au făcut planuri de viitor, dintre care cel mai tentant pentru 2015 pare a fi „Caravana lecturii”.