Proiectul Cercuri de lectură al cărui scop este stimularea interesului elevilor pentru lectură a intrat într-al optulea an. Iniţiat în 2004 de un grup de 20 de profesori şi pilotat în prima fază în 12 judeţe, a ajuns să fie, în timp, un proiect cu acoperire naţională, creându-se o adevărată reţea de profesori, „consilieri” de lectură, dublată de una a elevilor pasionaţi de citit.
Proiectul s-a dezvoltat pe trei componente:
– o parte practică, materializată prin înfiinţarea unor cercuri care au funcţionat pe bază de voluntariat ca activităţi extracurriculare
– o parte de cercetare didactică materializată în cele trei Lecturiade, cărţi narative de didactica lecturii, în sute de articole publicate în „Perspective” si, din 2008, în „Revista cercurilor de lectură”, precum şi în alte zeci de comunicări şi ateliere susţinute în secţiuni aparte în cadrul simpozioanelor anuale ale asociaţiei
– acţiuni de amploare la nivel local, judeţean şi naţional cu scopul formării unui curent de opinie în favoarea lecturii printre elevi („gale” ale lecturii, deschideri simultane ale cercurilor, de ex. 16 octombrie, ora 16,activităţi dedicate Zilei lecturii, concursuri de scriere creativă, Lecturiade ale elevilor etc.
Pentru dezvoltarea proiectului o mare importanţă au avut sesiunile de formare, începând cu Atelierele de scriere din 2006, conduse de Ch. Temple, continuând cu Cercurile de lectură din 2007 şi, din 2008, cu programul Lectură metodică/Lectură cursivă. Ele au fost frecventate de peste 600 de învăţători, profesori şi bibliotecari, dintre care o mare parte au coordonat ulterior cercuri ori s-au implicat în activitatea de cercetare didactică. Mai mult, unii au devenit formatori, dezvoltând proiectul mai departe în zona lor.
Ceea ce vă propunem acum se înscrie pe linia acestor formări – un program de formare, desfăşurat într-o primă fază online, urmat, în a doua fază, de o întâlnire faţă în faţă, prilej pentru un schimb de experienţă şi ocazie pentru a performa şi a primi feedback-ul grupului.
ATELIERE DE LECTURĂ / ATELIERE DE SCRIERE
Curs de formare
Propus: de Asociaţia Profesorilor de Limbă şi Literatură Română „Ioana Em. Petrescu” (ANPRO)
Formatori: Monica Onojescu; consultanţi: Alina Pamfil, Florentina Sâmihăian
Grup ţintă: învăţători, profesori de limba şi literatura română, profesori de alte specialităţi interesaţi de progresele elevilor lor la lectură şi scriere,
Perioada şi număr de ore: februarie – iulie 2012;
• pe platformă: 24 de ore;
• activitate practică / exerciţiu ghidat: 40 de ore
• 40 de ore faţă în faţă, în timpul vacanţei de vară pentru performare (facultativ).
Scop şi competenţe: dezvoltare profesională continuă manifestată prin promovarea atelierelor de lectură / scriere, forme complementare de promovare a lecturii şi scrierii în şcoală fie ca CDŞ-uri, fie ca activităţi extracurriculare care pot să dubleze cercurile de lectură.
La încheierea activităţii cursanţii vor dobândi următoarele abilităţi:
• dezvoltarea interesului pentru ameliorarea activităţii profesionale prin exersarea unor forme noi de activitate didactică (atelierele de lectură/scriere).
• consolidarea cunoştinţelor necesare privind proiectarea, organizarea; desfăşurarea unor CDŞ-uri de aprofundare a competenţelor de lectură / scriere sau a unor activităţi extracurriculare sub forma atelierelor de lectură / scriere;
• conceperea unor programe pentru CDŞ sau pentru activităţi extracurriculare sub forma atelierelor, pilotarea în acest an şcolar a unor secvenţe, performarea unei secvenţe şi remedierea programei în funcţie de reacţia elevilor şi de feedback-ul primit de la formatori şi colegi;
• exersarea procesului de cercetare-acţiune prin parcurgerea următoarelor etape: observare, analiză şi acţiune.
Structură:
1. Cadru teoretic: ce sunt atelierele de lectură / scriere? De ce CDŞ-uri ca ateliere de lectură / scriere?
2. Activitate practică: de la analiza de nevoi până la propunerea unei teme de interes, experimentarea atelierelor, analiza prestaţiei, corecturile necesare.
3. Elaborarea unei programe de CDŞ sau a unui proiect pentru o activitate extracurriculară de tipul atelierelor de lectură / scriere.
4. Performarea în cadrul unei sesiuni faţă în faţă (facultativ).
Evaluarea/Instrumente de evaluare: Evaluarea se va realiza pe baza unor criterii şi cerinţe clar specificate şi comunicate în prealabil cursanţilor, împreună cu sarcinile de lucru. De asemenea, cursanţii vor fi preveniţi cu privire la numărul şi obiectivele rapoartelor şi prezentărilor solicitate. Ei vor fi încurajaţi să depună în portofoliul de curs, alături de materialele finalizate, materialele intermediare realizate independent şi să-şi specifice contribuţiile prin intermediul unor autoevaluări. Va fi monitorizată şi apreciată implicarea cursanţilor în discuţiile de pe platformă. Se va acorda o importanţă deosebită performărilor.
Modul de certificare: adeverinţă eliberată de ANPRO.
Înscriere: se vor considera înscrişi cei care au trimis chestionarul completat pe adresa monojescu@yahoo.com până la data de 20 februarie 2012.