Vă aducem aminte că a rămas doar ceva mai mult de o lună până în 15 mai, termenul până la care așteptăm lucrările pentru concursul de scriere pentru elevi, prima etapă a Lecturiadei elevilor 2017. Un loc pentru fiecare. Deja a devenit o tradiție ca, la un moment dat, să revenim cu anunțul, răspunzând la întrebări și făcând anumite clarificări. Pentru că așa cum știu bine elevii și profesorii lor, orice text, scris sau imagine, până la urmă devine textul cititorului care îl interpretează, apropriindu-l, de data aceasta am recurs la ajutorul lui Adrian (pentru cei care nu-l cunosc încă, Adrian Barbu este desenatorul care a condus atelierele de ilustrare de text de anul trecut și va conduce anul acesta, încă cu câțiva desenatori, atelierele de benzi desenate de la Cluj) căruia i-am trimis invitația și regulamentul și l-am rugat ca, după ce le citește, să facă un desen în care să le interpreteze și cu care să mă ajute să compun această scrisoare lămuritoare. Azi dimineață am primit desenul. Mi-a scris că s-a gândit deja la coperta viitoarei cărți cu cele 50 de povești, iar ceea ce-mi trimite este centrul imaginii. Nu mi-a dat alte detalii, a insistat doar că va fi un desen foarte complex. Așa că nu mi-a rămas decât „să citesc” desenul lui Adrian și, pornind de la felul interpretarea lui, să încerc să completez și să clarific regulamentul pentru voi.
În centrul imaginii este un copil. Ar putea fi însă și un adolescent sau adolescentă. Este îmbrăcat ca în zilelele noastre, dar atitudinea lui este de mândru și brav cavaler. Are sabie și scut. Însă spada este un stilou (câți dintre voi au mai văzut unul veritabil, cu cerneală trasă din călimară?) iar scutul este o carte. Sau poate e caietul lui de însemnări? Pe cap are un coif. Dar, așa cum îl văd eu, este din hârtie. Oare ce dorește să transmită Adrian? Poate se amuză un pic pe seama pretențiilor călătorului? Sau mai degrabă vrea să ne spună că în spatele fiecăruia dintre noi se află chipul nostru ascuns. Că putem să fim și elevi în clasa a II-a sau a XII-a, dar putem să fim și mândri cavaleri, zâne, vrăjitoare, ucenici solomonari și spiriduși. Să continui cu presupunerile… Cine este acest copil/adolescent/fată/băiat? Este autorul? Este naratorul care relatează ce a aflat sau a citit despre legendele locului său natal? Este naratorul-personaj – un adolescent din Bacău un flăcău din Băișoara care a dorit să meargă pe urmele legendei ca să vadă dacă e adevărată sau nu? Sau poate este un ucenic solomonar în căutarea peșterii în care este ascunsă Școala Solomonarilor? Sau una dintre cele 12 zâne care o însoțesc pe Inia-Dinia la Mânăstirea Calu-Gastru?
Iar locul… mai întâi cel din din centrul desenului. S-o fi gândit Adrian la „drumul spre centru” al lui Mircea Eliade (liceenii știu la ce mă refer)? Oare unde este centrul? La capătul drumului, în locul din care am pornit sau ne însoțește tot timpul? Drumul este bătătorit. E oare un semn că au trecut mulți pe acolo înaintea lui? Dacă mă uit cu atenție, mi se pare mie sau chiar zăresc sub picioarele copilului conturul hărții României? Cred că Adrian sugerează ceea ce nu am spus eu destul de clar: ar trebui să cunoaștem mai întâi legendele locurilor din imediata noastră apropiere, cele legate de străzile pe care pășim zilnic ori de fântânile de la răscrucile drumurilor. La Fălticeni s-a organizat chiar un concurs foarte interesant despre poveștile fântânilor. Fiindcă așa cum ne place să ne gândim la chipul nostru ascuns și locurile au un chip ascuns.
Din centru se ramifică șapte drumuri (s-o fi gândit Adrian la șapte ca la o cifră magică? Unele sunt mai drepte, altele mai întortocheate. A vrut să ne spună ceva Adrian cu asta sau e de vină numai perspectiva? Nu știu ce se află la capătul drumurilor, pentru că desenul nu e gata. Poate e peștera unde funcționează Școala Solomonarilor. Există o mulțime de site-uri despre școala lor, le puteți accesa și voi. Iar solomonarii sunt subiectul unor interesante conferințe la care participă oameni serioși și învățați. Una a fost chiar anul trecut. Sau poate e Cetatea de Scaune la care, după multe peripeții, ajunge în căutarea propriei povești pricoliciul din cartea Adinei Popescu? Dar dacă e castelul din Munții Carpați al lui Dracula despre care scrie Bran Stoker în 1897. Iar pentru că sunt clujeancă, oare nu se află la capătul unuia dintre drumuri Casa Călăului de pe strada Avram Iancu. Andreea Tompa a scris despre ea și despre adolescenții de pe vremea comunismului care se aventurau până acolo ca o probă de mare curaj un roman de mare succes, care se numea chiar așa, Casa Călăului. Casa era părăsită încă de pe când era ea elevă. A impresionat-o și pe Bristena din clasa a IX-a care a scris anul trecut o poveste fantastică inspirată de ea. Se spune că după ’89 s-a încercat de câteva ori să fie renovată. Nu se știe sigur de către cine. Oricum voiau să o transforme într-un restaurant cu aer de epocă. E în centrul orașului și ar fi avut un vad foarte bun Dar, nu se știe de ce, niciodată lucrurile nu au fost duse până la capăt și Casa Călăului, cu ferestrele bătute în scânduri, continuă să existe tot mai prăpădită, distonând cu clădirile moderne din jur. Sau poate la capătul unuia dintre drumuri este pădurea de deasupra Morăului, unde, pe când eram în clasa a III-a, după ce am urcat Nasul Dracului, am văzut-o pe Fata Pădurii. Era exact așa cum ne-a povestit lelea Carolina, îmbrăcată în verde, cu o coadă lungă până la pământ, împletită cu o panglică strălucitoare.
Mă întreb cât m-a ajutat „citirea” desenului lui Adrian. Cred că suficient ca să pot relua/ completa/clarifica mai tehnic unele date din regulament.
- Scopul concursului nostru este să continuăm Poveștile cu vălve, lupari…, (re)descoperind poveștile locale. Dacă anul trecut ne-am oprit asupra făpturilor, acum ne vom opri asupra locurilor legendare, știut fiind că fiecare localitate – sat ori oraș –, are sau este înconjurată de locuri despre care circulă povești și credințe mai vechi sau mai noi. Am scos pentru voi trei definiții care, într-un fel sau altul, trimit la tema concursului din acest an (a. Locurile legendare sunt cele care „au născut torente de credințe” și despre a căror existență „aflăm fie din legendele străvechi a căror origine se pierde în negura vremurilor, fie sunt rezultatul unor invenții moderne.”, Umberto Eco, Istoria tărâmurilor și a locurilor legendare, Editura RAO. 2014; b. legendă: DEX: „Povestire în proză sau în versuri care conține elemente fantastice sau miraculoase, prin care se explică geneza unui lucru, a unei ființe etc., caracterul aparte al unui eveniment (istoric), al unui erou (mitic) sau al unui fenomen; c. DEX: „Text, inscripție prin care se explică semnele convenționale de pe o hartă, de pe un plan, o imagine fotografiată sau desenată”. Prin urmare povestea voastră trebuie să fie legată de legenda unui loc și, cu cât este mai aproape de localitatea în care trăiți, cu atât mai bine.
- Condiții de participare: a. poate participa orice elev de la 6 la 18 ani, indiferent dacă face parte sau nu dintr-un cerc/atelier/club de lectură. b. lucrarea pentru concurs trebuie să aibă între 11.000-12.000 de semne cu spații (aproximativ două pagini la un rând) Cei care doresc ne pot trimite povestea ca bandă desenată; c. Lucrarea va conține obligatoriu o ilustrație sau o hartă însoțită de o legendă.. Menționăm acest lucru pentru că unii copii ne-au scris că nu au talent la desen. O hartă poate face oricine și, mai mult, dacă se uită pe net, vor vedea că, mai ales cei din vechime, au știut să se exprime plastic și simbolic, făcând descrierea locului la fel de expresiv ca într-un desen foarte bun. d. Portretul expresiv pe care vi l-am cerut în formularul de înscriere va fi un „jurnal de creație” (1500-2500 de semne cu spații) în care vă veți prezenta în calitate de autor care a. s-a documentat (indicați și sursele); b povestea lui ilustrează titlul și scopul concursului; c ne atrage atenția asupra a ceea ce consideră mai reușit/interesant în povestea; d. relatează reacțiile celor care i-au ascultat/citit povestea.
- Înscrierea. Lucrările, însoțite de formularul de înscriere completat – descărcat de pe www.anpro.ro/Cercuride lectură/Lecturiada elevilor 2017/Înscrieri – vor fi trimise pe adresa revistacercurilor@yahoo.com până în data de 15 mai.
- Evaluarea va fi una globală. Totuși evaluatorii vor ține cont de următoarele criterii, fiecare dintre ele notat cu câte 20 de puncte: a. calitatea „jurnalului de creație”; b. expresivitatea descrierii locului legendar; c. calitatea și originalitatea ilustrației sau a hărții; d. respectarea titlului (vă rugăm să nu pierdeți din vedere cuvintele-cheie: drum, popas și loc legendar); e calitatea literară a textului luat în ansamblul lui). În total, 100 de puncte.
La acestea se adaugă o bonificație de 20 de puncte în cazul în care lucrarea, inclusă într-o antologie, a fost prezentată în fața colegilor și părinților și selectată în urma unui feedback dat de aceștia.
Textele cu greșeli de ortografie și de punctuație sau fără semne diacritice sunt eliminate automat din concurs. De asemenea vor fi eliminate și cele care depășesc cu un sfert numărul de semne stabilit.
- Juriul este alcătuit din redactorii revistei „Consilierul de lectură” și profesorii de limba și literatura română de la CN „George Coșbuc”, Cluj. Președinta juriului este Adina Popescu, scriitoare și redactor la „Dilema veche” și la „Ordinul povestitorilor”. Fiecare lucrare va fi citită de doi membri ai juriului care vor stabili independent punctajul. Lucrările vor fi corectate și ierahizate pe cicluri.
- Premii: 1. a. Primii doi elevi de la primară, primii trei de la gimnaziu și primii trei de la liceu și consilierii lor vor fi invitați să participe la atelierele de scriere/benzi desenate/fotografie de la Cluj dintre 1-5 septembrie; c. partipanților la ateliere li se vor asigura de către organizatori cazarea, masa, mapa și consumabilele. d. profesorii însoțitori vor primi din partea ANPRO o adeverință pentru 40 de ore de formare într-un program de lectură; 2. Primele 50 de texte selectate vor fi publicate într-un volum online cu ISBN. 3. Lista primelor 50 de lucrări va fi postată www.anpro.ro/Cercuride lectură/Lecturiada elevilor 2017 în 1 iunie. La aceeași adresă găsiți invitația și regulamentul concursului.
Mulțumim ca de fiecare dată profesorilor, părinților și tuturor celor care fac publicitate concursului. Îi invităm să experimenteze pentru concurs Filele decupate/Cum să promovezi un atelier de lectură? Le găsiți pe www.anpro.ro/Miscellanea/De (re)citit.
Menționăm că Lecturiada elevilor 2017, Un loc pentru fiecare are statutul de concurs național, inclus în Calendarul Național al Activităților Educative (CAEN) din acest an.
Monica Onojescu
(Activitate înscrisă în calendarul CAEN 2016, poziți2, A3