Consilierul de lectură nr. 3 (31) 2022
Am continuat ancheta numărului precedent, Criza lecturii literaturii în școală. Soluții?
Un răspuns la întrebarea 3: Vă propun un exercițiu de imaginație din categoria celor „Ce ar fi/ce s-ar întâmpla …? Dacă ați fi pus/ă, ca profesor, în situația de a fi întrebat și ați fi convins/ă cu adevărat că se va ține cont de sugestiile dvs., cum ați răspunde la întrebarea: Ce așteptări aveți de la programa de limba și literatura română pentru liceu?
Georgiana Fodor, Liceul cu Profil Sportiv, Cluj
Nu sunt autor de programe, dar exercițiul acesta de imaginație îmi convine, mă face să cred că vocea noastră, a profesorilor de română, este ascultată. Îmi place să cred că programele de liceu vor fi schimbate în totalitate în ceea ce privește abordarea. Nu cred că gramatica ar trebui să fie introdusă în maniera tradițională a studierii regulilor,a conținuturilor gramaticale; cred că acestea ar trebui aprofundate în ciclul primar și gimnazial. Părerea mea este că prin exercițiile diversificate de redactare de text se învață și regulile gramaticale. Lecții de comunicare facem și în prezent. Dar aș pune accent pe lectură și, în primul rând, pe lectura literaturii. Și dacă tot îmi imaginez, mi-ar plăcea să studiez autori români și să am o oră în plus pe săptămână în care să citim din autori străini, să realizămconexiuni între teme, curente etc. Avem nevoie de liste ca de aer, dar și de propriile contribuții ale profesorilor;
întotdeauna au fost liste și recomandări, dar și libertăți.
Criteriul pe care l-aș prefera în structurarea conținuturilor ar fi acela al evoluției literaturii, începând din clasa a noua, pentru o mai bună ancorare în timp, cu accent pe epoci, ideologii, curente, mișcări, dar aș împinge studiul literaturii mai mult în prezent. Nu mai putem să ne oprim la anii ᾿80. Literatura contemporană nu poate lipsi din programe.
Ar fi necesară o anchetă de proporții, în care scriitori, cercetători, specialiști în educație, didacticieni, profesori să răspundă provocării, să fie consultați la timp și toate aceste eforturi să conducă la un proces eficient de reformare a acestor programe.”