Ne adresăm profesorilor (în special celor de limba si literatura română și istorie), învățătorilor, bibliotecarilor, documentariștilor, părinților și bunicilor.
Lecturiadele elevilor sunt concursuri online și „față în față” la nivel național care se desfășoară pe aproximativ parcursul unui an. Lecturiada 2018, „Un secol de ISTORIE și istorii”, continuă ca problematică cele două ediții precedente, de aceea o punem sub același generic, „D-apoi cum să nu fie, dac-o fost”, cu accentul pus pe întrețeserea istoriei „mari” cu istoriile „mici”, ale noastre și ale familiilor noastre, desfășurate în acești 100 de ani pe fundalul unor evenimente majore ca Unirea, cele două războaie mondiale, comunismul, revoluția din ’89, emigrația ș.a.m.d. Concursul – care se adresează elevilor de toate vârstele, membri și nemembri ai unor cercuri de lectură – are trei secțiuni: 1. recenzii și proiecte: „Istorie în cărți”; 2. scriere: „Gândurile umplu timpul și timpul umplut înseamnă istorie” și 3. portofolii: „100 de ani de istorii ale familiei mele”.
Concursul se încheie cu o întâlnire față în față la Cluj între 3 – 7 septembrie, „Istoria mea”, la care vor participa elevii clasați pe primele locuri însoțiți de „consilierii” lor.
1. Inițiat ca proiect în 2004 de un grup de 20 de profesori din învățământul preuniversitar din 12 județe, consiliați de specialiști în teoriile lecturii si didacticieni a fost transformat în program din 2005. Astăzi „Cercuri de lectură” a ajuns să cuprindă școli din întreaga țară și din câteva localități din Republica Moldova, fiind selectat de două proiecte internaționale (Eurydice, 2011; ELINET, 2016) ca program reprezentativ pentru practicile de literație din România.
2. Scopul programului este: stimularea interesului pentru lectură în cadrul comunităților de elevi (cercuri/ateliere/clasă) prin a. apropierea empatică de literatură; b. abordarea literaturii ca fiind o cale de înțelegere a sensului acțiunilor umane si a propriei vieți; c. raportarea critică la valorile prezente în cărțile citite.
3. Programul se desfăsoară pe următoarele componente: a. cercuri/ateliere de lectură/scriere în spațiu real sau virtual; b. programe de formare; c. proiecte de cercetare – acțiune, valorificate; d. acțiuni de promovare a lecturii la nivel local sau național.
4. În 2008, pentru a menține legătura între participanții la program, a fost editată „Revista cercurilor de lectură” cu apariție semestrială. În 2015 datorită dezvoltării programului și lărgirii publicului-țintă, revista s-a rebranduit în „Consilierul de lectură”, cu aparițietrimestrială.
5. Experiențele de succes precum si rezultatele proiectelor de cercetare – acțiune au fost publicate la diferite intervale în cele patru volume din seria Lecturiadelor, cărți de didactică narativă a lecturii.În iunie 2015 a fost lansat Apelul pentru Lecturiada 5. Sărbătorile lecturii.
6. Lecturiada elevilor se desfăsoară la nivel național din 2010. Din 2012 concursul este cuprins în Calendarul Activităților Educative Naționale (CAEN). Față de olimpiadele școlare în care selecția este individuală și se face în urma unor rezultate academice, Lecturiada elevilor este un concurs deschis, dând posibilitatea afirmării tuturor elevilor care activează sau nu în comunități de lectură de tipul cercurilor și atelierelor.
Etapa finală este pentru participanți, elevi și „consilieri” prilejul unui schimb de experiență la nivel național. În același timp, „Școala solomonarilor lui Solomon Marcus” oferă cerchiștilor posibilitatea participării la ateliere conduse de specialiști (jurnaliști, ilustratori, fotografi, istorici, etnografi, scriitori etc.), iar consilierilor prilejul participării la sesiuni de formare/interformare pe problemele lecturii.
Prin Lecturiadele elevilor urmărim formarea în timp a unei rețele naționale de elevi și consilieri de lectură, capabili nu numai să să-si dezvolte pentru ei însiși calitatea de cititori, ci și să se implice ca voluntari în acțiuni de promovare a lecturii.
www.anpro.ro/Pagina cercuri de lectură