Consilierul de Lectură Nr. 2(18 iunie) /2019
Cu numărul 2 (iunie) 2019 am deschis (semi)tema literației digitale. Așa cum am prevăzut, postările de pe site-ul http://www.lecturiadaelevilor.anpro.ro/ și de pe grupul de pe facebook Lecturiada 2019. „Istoria unui posibil viitor” au servit ca puncte de plecare pentru unele dintre articolele la temă. Despre la ce servește o pagină de Facebook, „Invitație la lectură”, la început a unui cerc, apoi a unei clase, scrie Nicoleta Carcea. Un articol scris în tandem de Cristina Anfimov și o elevă prezintă felul în care elevii unei clase a IX-a de la un liceu din Rădăuți concep și pun în practică digiproiectele, „O povestire pentru fiecare”. Pentru „Bun de lectură” am făcut o selecție din postările de pe pagina de pe site, „Cărți de Top” (http://www.lecturiadaelevilor.anpro.ro/carti-de-top/). „Diapoezia”, atelierul publicat la „File decupate”, e conceput și lansat de Alina Petri cu prilejul Zilei poeziei pe site-ul Lecturiadei 2019, apoi preluat pe grupul de pe facebook și, în sfârșit, pe paginile proprii. S-a jucat mai bine de două săptămâni.
Articolele legate de temă, acoperă aproximativ 30%, în rest veți găsi materiale pentru rubricile devenite „clasice”, la care se adaugă cele două rubrici noi, Jurnalul online al Mihaelei Nicolae și (Re)citiri în care reluăm din Lecturiada 1 (Casa Cărții de știință, 2005) capitolul semnat de Ana Boariu.
O ultimă mențiune despre anchetă – răspunsurile la întrebarea „Cum formați și dezvoltați capacitatea de înțelegere a enunțurilor prin care se cere rezolvarea de sarcini?” s-au referit aproape în toate cazurile la înțelegerea cerințelor pentru examene, ceea ce e un simptom pentru starea învățământului de azi din școlile românești. Poate de aceea ancheta ar trebui reluată și extinsă într-unul din numerele viitoare și tot de aceea vă recomandăm un articol semnat de Andreea Goldiș, care, pornind de la întrebare, face o microcercetare pe elevi din clasa a V-a. Sunt de urmărit și pașii, și concluziile.
Numărul următor al „Consilierului…” va apărea în octombrie. (Semi)ltema va rămâne în continuare literația digitală. Dar așteptăm, ca de obicei, articole pentru toate rubricile.
Așteptăm, de asemenea, răspunsuri (ale maturilor și copiilor) la întrebarea anchetei „Cum v-ați raportat/vă raportați în plan instituțional și individual la proiectul „România citește”? (Proiectul legislativ a fost adoptat în 3 ianuarie 2019, fiind publicat în Monitorul Oficial al României, partea I, nr. 3, Legea nr. 357/2018 care atestă oficial Anul Cărții în România. „Acest proiect legislativ vine în întâmpinarea necesității promovării lecturii printre tineri și instituie anul 2019 drept „Anul Cărții”, prilej cu ocazia căruia se vor organiza evenimente culturale dedicate acestei inițiative. Ca activitate principală, Anul Cărții propune lansarea unui program la nivel național „România Citește”, care presupune promovarea lecturii în școli prin întâlniri cu scriitori, personalități publice, voluntari care să le citească elevilor fragmente din operele literare.”)
Termen: 1 octombrie 2019. Articolele și răspunsurile la anchetă se trimit pe adresele revistacercurilor@yahoo.com sau monojescu@yahoo.com