- Simpozion17. Din spusele participanților și invitaților a fost o ediție bună. De data aceasta a fost poate mai puțin un simpozion de didactică în sens restrâns, adică cu accentul pus pe metode și procedee, ci unul în care accentul s-a pus pe problematică. Cred că a reieșit mult mai clar marele rol formativ al literaturii, susținut nu numai de profesorii de literatură. A mai reieșit și nevoia implicării și colaborării în dezbaterea unei astfel de teme, în afara profesorilor de literatură din învățământul secundar, a universitarilor, a specialiștilor de la IȘE, a scriitorilor, a criticilor, a eticienilor, a psihologilor… Tema a stârnit interes poate și pentru că problema valorilor s-a pus, din câte știu, prima dată la o conferință națională a profesorilor. Din punctul meu de vedere, am izbutit să facem un prim pas: sesizarea importanței discutării unei astfel de teme pentru educație și deschiderea spre reflecție. Cred că ediția următoare a simpozionului ar trebui să continuie pe această direcție.
În timpul conferinței am deschis o pagină pe facebook (https://www.facebook.com/ANPRO-415698908793799/) pe care am postat câte ceva din ce s-a întâmplat la Cluj între 5-7 mai 2017. Vom continua în încercarea de a face mai vizibilă asociația. Vă rugăm să vă invitați prietenii să o viziteze, iar de la dvs. așteptăm cât mai multe comentarii și idei. Pentru cei interesați pe www.anpro.ro la Simpozion 17. Literatura și valorile găsiți programul și rezumatele intervențiilor.
- Adunarea generală. Așa cum știți din anii anteriori, având în vedere că la conferință întrunim numărul statutar de membri, pe parcursul celor trei zile introducem, în secvențe, momentele unei AG – citirea raportului (individual), discuții pe marginea lui și votarea, propuneri pentru activitățile pentru anul în curs. Ne folosim mai ales de comunicarea în scris și suferim că timpul pentru discuții este foarte limitat. Săptămâna viitoare, după ce Georgiana Epureanu, membră a CD, va termina de prelucrat chestionarele, vom posta aprecierile membrilor ANPRO asupra activității desfășurate în anul trecut precum și propunerile pentru viitor. Deocamdată mă opresc numai la un singur aspect – cursurile de formare care pot fi livrate de ANPRO în parteneriat cu CCD-urile județene, pentru că problema a fost pusă și în prima dintre dezbaterile conferinței: Literatura în noile programe pentru gimnaziu: reacții la cald.
- Apel. Lecturiada 2017 și cursurile de formare. Vă reamintesc că în mai și iunie au loc cele două acțiuni locale în cadrul Lecturiadei: concursul de scriere creativă „Drumuri și popasuri prin locuri legendare” și concursul de portofolii „Locurile noastre de toate zilele”. Vom amâna termenele pentru trimiterea textelor și portofoliilor pentru etapa finală pentru 5 iunie și 30 iunie. Prezint motivarea cu câteva completări, având ca punct de plecare discuțiile de pe parcursul conferinței și statistica făcută de Georgiana în urma analizei răspunsurilor din chestionarul de evaluarei. Reiau și extind pasajul din scrisoarea trimisă săptămâna trecută participanților la simpozion.
„Nu am avut timp să discutăm în plen despre formările pe care le-ar putea propune asociația în parteneriat cu CCD-urile, dar în chestionar sunt câteva întrebări care trimit direct la problemă. E vorba de cursuri acreditate (cu taxă, dar care nu este foarte mare și pe care, din câte știu, o poate susține școala) de 11 sau de 25 de credite. V-am cerut să ne propuneți teme de interes și, de asemenea, v-am rugat să ne spuneți dacă sunteți formatori acreditați și dacă ați fi dispuși să vă implicați pe plan local. E vorba de reluarea unui proiect pe care l-am pus în practică între 2008-2012 în 11 județe pentru cursul Lectură metodică/Lectură cursivă. A fost livrat profesorilor de română, documentariștilor, bibliotecarilor și învățătorilor și cred că a avut un rol important în deschiderea spre o altă abordare a lecturii. E ceea ce s-a văzut ulterior în „Perspective” sau în „Revista cercurilor…”/„Consilierul…”. Putem relua proiectul, adaptandu-l la contextul actual. Ceea ce va propun acum este o formare pentru un opțional de lectură/scriere la gimnaziu și liceele teoretice și vocaționale. Sau, spus în alt fel, comprehensiunea/interpretarea tuturor tipurilor de texte (si modale, și discontinuie!). Avantajul ar fi nu numai că prin el ați putea recupera ora pierdută, dar ați putea face și ceea ce nu aveți timp să faceți pe parcursul orelor. În acest sens, aplicarea atelierului de lectură pe care vi-l trimit, pus și pe site, în urma căreia să trimiteți un număr cât mai mare de lucrări pentru concursuri ne-ar furniza datele pentru o analiză care ar motiva cursul, absolut necesară în propunerea pentru acreditare. Tipul de ateliere pe care vi-l trimitem a fost promovat într-un șir de întâlniri făcute în parteneriat cu I.S. Cluj în aprilie. Reacția a fost buna. Ele se pot aplica atât pentru concursul de scriere creativă, cât și pentru cel de portofolii, în care tema, Locurile noastre de toate zilele, acoperă toate tipurile de texte făcute în școală. Am primit, de pildă, un portofoliu foarte interesant de la Arad în care mai mulți profesori cu elevi din clase diferite, citeau cartea lui Eco cu Locurile și tărâmurile legendare, descoperind Ithaca și Altantida în propriul lor oraș.”
Completări: a. 85% dintre respondenții la chestionare doresc astfel de cursuri. Aproximativ acesta este procentul și al participanților de la atelierele din Cluj. Deci nevoia pentru astfel de formări există. Georgiana a făcut o listă cu formatorii acreditați din diferite județe dispuși sa livreze cursurile în zona lor. Lista rămâne deschisă. De asemenea, în funcție de numărul de ore și de propunerile dvs., se poate extinde tematica. Dar pentru a concepe un astfel de curs este nevoie de cel puțin o lună de muncă intensă a grupului de conceptori. Orice propunere de curs pentru acreditare începe cu o motivare de nevoi. Iar aceasta nu o putem face fără date din teren. b. De aici apelul nostru ca în următoarele două săptămâni să aplicați pe grupuri de elevi atelierul de pe site: „Cum să promovezi…” (îl găsiți la Miscellanea la De (re)citit) iar întâlnirea a patra – evaluarea – să o faceți de 1 iunie, de Ziua Copilului. Pentru etapa finală puteți trimite nu numai texte individuale, ci și texte cu mai mulți autori. Vă spun aceasta pentru că am primit o foarte interesantă propunere de la un grup de copii din Basarabia și din Cluj. După aceea, până în 5 iunie de puteți trimite textele selectate. c. Ca să avem cât mai multe dovezi, putem muta și data trimiterii portofoliilor până în 30 iunie, având în vedere că evaluarea acestora se va face în vacanță. d. Vă rog să revedeți regulamentul Lecturiadei de pe site. Formularele de inscriere se pot descărca de pe site. Vă rugăm să trimiteți textele și formulările în documente separate salvate în office specificat în regulament. Nu uitați să rugați copiii ca sa facă desenele și hărțile, nu cu creioane, ci cu carioci, acuarele, tușuri colorate pentru ca avem să fie vizibile pentru carte. e. Pe site la Cercuri de lectură găsiți cărți antologice din anii anteriori, portofolii, jurnale de bord, un interviu interesant cu Mihaela Mureșan despre jurnalismul narativ, precum și trei ateliere de jurnalism narativ. f. Organizatorii vă promit că Școala Solomonarilor a lui Solomon Marcus (apropo de valori și de cele 10 nevoi umane) din septembrie de la Cluj va fi cel puțin la fel de interesantă ca cea de anul trecut.
Monica Onojescu