La inceputul lunii decembrie 2012 a fost lansat proiectul de evaluare dupa 10 ani a Proiectului de cercetare didactica Cercuri de lectura.
Justificare. Necesitatea unei evalări globale după 8 ani prin care să verificăm atât ipoteza de la care am pornit, practicile şi strategiile utilizate în cercuri cât şi elementele care pot fi preluate promovarea în noii direcţii, axate mai puternic pe probleme de literaţie/alfabetizare funcţională; b. evidenţierea aspectelor originale care au stat la baza unicului program de cercetare didactică din ţara noastră (vezi în acest sens descrierea Cercurilor în raportul Teaching Reading in Europe. Contexts, Policies and Practices din 2011 (eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/…/)
Obiectivele proiectului sunt: a. adunarea înformaţiilor care permit o evaluare/autoevaluare a proiectului; b. prelucrarea informaţiilor, selectarea de bune practici în funcţie de criteriile comunicate anterior; c. editarea volumului Lecturiada 4 prin care se valorifică rezultatele evaluării; d. punerea în discuţie a rezultatelor la ediţia a XIV a simpozionului de didactică; e. utilizarea datelor obţinute pentru dezvoltarea proiectului în viitor prin introducerea sistematică a atelierelor de lectură/scriere – forme adecvate promovării lecturii/scrierii tuturor tipurilor de texte
Estimăm impactul proiectului în următorii termeni:
– prin proiect se vor aduna date care să permită o evaluare calitativă şi cantitativă a celui mai mare şi de durată proiect de cercetare-acţiune din ţară pe problemele lecturii la tineri
– proiectul va atrage atenţia asupra necesităţii înfiinţării unor centre de studiere a lecturii în ţara noastră la fel ca în majoritatea ţărilor europene. Clujul, prin specialiştii pe care îi are, ar putea face începutul.
– proiectul va atrage atenţia asupra contribuţiei originale româneşti la rezolvarea problemelor de lectură şcolară în context european.
– proiectul va permite identificarea problemelor majore cu care se confruntă participanţii în problemele lecturii, dovedind că are resurse pentru a dezvolta o direcţie preocupată mai strict de literaţie (vezi rezultatele slabe ale elevilor români la testătările PIRLS şi PISA)
– proiectul va contribui la perfecţionarea activităţii profesionale a profesorilor din sistem cu urmări asupra prestaţiei lor în clasă şi în afara ei;
– proiectul va favoriza dezvoltarea profesională a participanţilor, proiectată de către aceştia în cooperare cu experţii în domeniu;
– proiectul va acţiona într-o zonă sensibilă a sistemului educaţional: luarea de decizii. Reprezentanţi ai forurilor de decizie din minister vor găsi informaţiile, descrierile de bune practici şi contextul potrivit pentru a discuta împreună cu comunitatea de profesori decizii referitoare la problemele lecturii înşcoala românească.
Mai multe date despre proiect găsiţi pe această adresă la pagina Cercuri de lectură. Tot de acolo puteti descărca chestionarele pe care vă invităm sa le completati.
Ne cerem scuze ca din cauze mai mult sau mai puţin obiective nu ţinem pagina aceasta la zi. În schimb trimitem regulat informaţii pe listele de discuţii. Va rugam sa accesaţi adresele de la Forum.
Va recomandăm sa va inscrieti in ANPRO@yahoogroups.com Este grupul pe care se posteaza informatiil generale cu privire la asociatie.