Lecturiada elevilor 2011 - De ziua lecturii
Cercuri de lectură este un proiect naţional de cercetare didactică, iniţiat din 2004 de către ANPRO, al cărui scop este promovarea lecturii în rândurile elevilor. Proiectul vizează următoarele aspecte:
– activităţi practice pentru încurajarea lecturii elevilor, dintre care lectura în cercuri s-a dovedit una dintre formele cele mai agreate de elevi. Cercurile, reale ori virtuale, funcţionează ca autentice comunităţi de lectură ce au centru cititorul concret, cu preferinţe şi aşteptări precise, capabil să interpreteze într-o manieră personală un text ori să-şi susţină convingerile, pornind de la el;
– cercetare didactică asupra actului lecturii la tineri, cu obiective generale şi specifice pentru fiecare etapă. O parte a rezultatelor a fost publicată în cele trei Lecturiade (2005, 2007, 2009) – cărţi de didactica lecturii –, în revista „Perspective”, precum şi în volumele Lectura. Repere actuale (2005), Text literar şi contexte (2006), Valori acronice şi contemporane în literatura pentru copii şi tineri (2007) şi Scrierea (2009);
– programe de formare de care au beneficiat până în momentul peste 800 de profesori, învăţători şi bibliotecari din ţară;
– activităţi de promovare a lecturii în care sunt implicaţi un număr mare de elevi şi „consilieri de lectură” (Ziua poeziei, Ziua lecturii, mitinguri „Pro lectura”, marşuri ale cărţii, „Galele” cercurilor de lectură etc.);
– din anul 2008 apare „Revista cercurilor de lectură”, care se adresează nu numai celor implicaţi direct în proiect sau doresc să se implice pe viitor, ci şi profesorilor, învăţătorilor, bibliotecarilor şi părinţilor interesaţi de ameliorarea actului lecturii în rândurile tinerilor.