Revista 'Perspective' Nr.2 / 2001.
Puncte de fugă
“Schimbarea esențială – care le va face posibile pe toate celelalte – trebuie să fie o schimbare a modului în care ne definim sarcina. Într-o formulare directă şi, probabil, cât de brutală posibil, trebuie să încetăm să mai «predăm» literatură şi să începem să «studiem» texte. Viziunea noastră restructurată trebuie să se centreze asupra studierii textelor, prin corelarea strânsă a consumului şi producerii de text. În cadrul acestei noi întreprinderi, operele literare favorite nu trebuie să se piardă, trebuie doar renunțat la prezența exclusivă a categoriei literaturii. Toate tipurile de text, vizuale, dar şi verbale, polemice, dar şi seducătoare, trebuie folosite ca ocazii pentru producerea de text nou. Mai mult, studiul textului trebuie împins dincolo de granițele discrete ale paginii şi ale cărții, înspre practici instituționale şi structuri sociale ce pot fi, ele însele, studiate drept coduri şi texte. Iată ceea ce trebuie să realizeze o viziune restructurată a limbii şi literaturii engleze.”
Robert Scholes, Textual Power, Literary Theory and the Teaching of English, Yale University Press, New Haven şi London, 1985. (trad. A.P.)